حسین تنکابنی

تـولد: ١ فروردین ١٣۵۰

محل تـولد: تهـران

زندگی‌نامه، آثـار و سوابق هنری
وی دارای مدرک کارشناسی در رشته معماری داخلی بوده و بیشتر به عنوان طراح و محقق طراحی سنتی و نگارگری ایرانی شناخته می شود. این نگارگر و پژوهشگر هنرهای سنتی، نزد استادانی بزرگ همچون محمود فرشچیان، محمدباقر آقامیری و اردشیر مجرد تاکستانی، هنر آموخته است. او تاکنون در ٢٧ نمایشگاه جمعی در داخل و خارج از کشور شرکت کرده و عناوین مختلفی از جمله: برگزیده اول رشته تذهیب از فرهنگستان، برگزیده ویژه هنرهای سنتی ایران، برگزیده اول ششمین دو سالانه نگارگری ایران موزه هنرهای معاصر، برگزیده سه دوره پیاپی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، برگزیده ویژه دو دوره جشنواره رضوی شیراز و… را در کارنامه هنری خود دارد. از فعالیت های هنری وی می توان به طراحی نقوش و قبه‌های حرم امام حسین(ع)، طرح گنبد مسجد امام صادق(ع) تهران و مرمت ابنیه تاریخی و مذهبی اشاره کرد. استاد حسین تنکابنی سابقه همکاری با موسسه آفرینش های هنری استان قدس رضوی در زمینه داوری جشنواره تذهیب های قرآنی، برگزاری کارگاه عملی (وُرک شاپ) و… را نیز در کارنامه فعالیت‌های خود دارد. وی به عنوان عضو هیئت داوران پنجمین دوسالانه تذهیب های قرآنی در گفتگو با روابط عمومی موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، ضمن مقایسه هنر معاصر و قدیم گفت: در مقام مقایسه بین آثار قدما و آثار معاصر، هنوز شاهد ضعف هنر معاصر هستیم،‌ ضعفی که ناشی از عدم مطالعه و تمرین است. وی در ادامه در تعریف ویژگی های هنرجوی خلاق می گوید: هر اثر موزه ای برای هنرجوی خلاق، به مثابه یک دانشگاه است. او می تواند از هر اثر نکاتی را آموخته و در زمان خلق اثر به کاربندد و اثری خلق کند که مخاطب عام را نیز تحت تاثیر قرار دهد؛ چرا که هر چه اثری عیار بالاتری داشته باشد، ارتباط عمیق‌تری با مخاطب برقرار می‌کند. از کوشش‌های هنری وی می‌توان به طراحی نقوش و قبه‌های حرم امام حسین(ع)، طرح گنبد مسجد امام صادق علیه‌السلام در تهران و مرمت بناهای تاریخی و مذهبی اشاره کرد.

تنکابنی استفاده از فضای مجازی را فرصتی برای هنرمندان جوان می داند و در چگونگی استفاده از این فرصت می گوید: زبان سواد بصری، خاموش است، ذهنی شکوفا می‌خواهد تا صدای آرایه های بصری را بشنود و در ارتباط متقابل بین هنرمند و تابلو، اثری پخته شکل گیرد. هنرمند جوان امروز، برای رسیدن به این پختگی می‌تواند اثر خود را براحتی و با استفاده از فضاهای مجازی در معرض قضاوت و نقد سایر اساتید و هنرمندان قرار دهد و از تجربیات و نظرات ایشان در خلق اثری کامل استفاده نماید. این استاد برجسته نقاشی ایرانی، در مورد داوری آثار رسیده به دوسالانه می‌گوید: هر جشنواره مخالفین و موافقین خود را دارد، چرا که نتیجه یک جشنواره، برآیند رای داوران است. این برآیند قطعا نظر همه شرکت‌کنندگان را برآورده نخواهد کرد چرا که هر جشنواره تعداد محدودی برگزیده دارد.

استاد تنکابنی، با هدف آموزش نگارگری اسلامی، کلاس‌ها و نشست های متعددی را در در مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برپا کرده است. بخش پژوهش و آموزش این مؤسسه، با برپایی سلسله نشست‌های تخصصی و دوره‌های آموزشی رسمی، در مسیر احیا و حفظ هنرهای سنتی ایرانی – اسلامی و همچنین ارتقای سطح علمی فعالان این رشته‌های هنری فعالیت می‌کند و در سال های اخیر، دوره‌ها و نشست‌های آموزشی خود را در حوزه هنر دوران اسلامی، با محوریت دوره تاریخی قاجار، برگزار کرده است. گفتنی است، کتابخانه و موزه ملی ملک در سال ١٣١۶ خورشیدی، بر بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) وقف شده است و به سفارش حاج حسین آقا ملک، در راستای تعالی فرهنگ و هنر کشور حرکت می‌کند. در حال حاضر این موقوفه همه روزه جز روزهای تعطیل، از ساعت ٨:٣۰ تا ١۶:١۵، به نشانی تهران، خیابان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد، پذیرای مراجعان اهل هنر و فرهنگ است.

برخی فعـالیت‌ها
۱۳۹۶ – نشست تخصصی «نقد و بررسی شیوه تذهیب دوره قاجار – کتابخانه و موزه ملی ملک
۱۳۹۶ – شیوه تذهیب در دوره قاجار – کتابخانه و موزه ملی ملک
۱۳۹۶ – شیوه تذهیب در دوره صفویه – کتابخانه و موزه ملی ملک
۱۳۹۵ – دوره آموزشی بررسی تکنیک‌های منسوخ در کتاب‌آرایی – کتابخانه و موزه ملی ملک

چرم مشهد
0 0 رای ها
امتیـازدهی
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ارسـال پیـام
لطفـا مقـاله یا رزومـه هنـری خود را به این آدرس ارسال کنید: info@artmag.ir
تا دقایقی دیگـر، پاسخ شما ارسـال خـواهد شد.