کسب رتبه اول بخش گزارش توسط پرتال اینترنتی مجله هنر
مجله هنر، پرتال هنرمندان حرفهای ایران، موفق به دریافت رتبه اول بخش گزارش در بیست و دومین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر کشور شد.
به گزارش مجله هنر، مقاله تاملی بر حال و روز تئاتر معاصر ارامنه در ایران، نوشته علیرضا(کاویان) هایل مقدم، رتبه اول بخش گزارش بیست و دومین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر را کسب کرد.
این مراسم همراه با اهداء جوایز و تقدیر از برگزیدگان، در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برپا شد.
داوری و انتخاب آثار منتخب در این دوره از مسابقه، توسط: مهناز رونقی، مجید رضائیان، افشین خورشید باختری و مهدی آشنا انجام شد.
هیات داروان این دوره از مسابقه، در بیانیه خود آوردهاند:
انتظار چنین”صحنهای” را نداشتیم که نه جانی برای نمایش بماند، نه جایی برای تئاتر. گرچه ما جان میدهیم تا تئاتر از نفس نیفتد و صحنه برگردد، شاید البته.
با این نگاه، همه کنشها، مسابقهها و رقابتها از سوی انجمن در طول این ۲۲ سال، با تمرکز به تقویت “قامت خمیده تئاتر” بود، قامتی که همواره و همیشه، خواستهایم افراز باشد و بلند.
حق دارید بگویید از چه روی از”امید” سخن میگویی! این روزها، سخن از امید، بسی دشوار است. نیک این را همه میدانیم، اما، دست بر نمیداریم. امید را از لابه لای سطور، کلمه میکنیم تا کام تلخ تئاتر، قدری از تلخی بیفتد، به یاد میآوریم که ارسطو، معلم اول، به همه ما آموخت تا تئاتر و کتاب زنده بماند، جامعه پویا خواهد ماند و بالنده.
با بررسی سایه روشن تحولات این روزهای تئاتر در ایران، انجمن صنفی منتقدان تئاتر، مسابقه مطبوعاتی سالیانه خود را در رشتههای “مقاله، نقد، گزارش، یادداشت، گفت و گو، عکس” برگزار کرد و هیات داوران، آثار رسیده را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. جمع بندی کوتاه ارزیابی داوران، به شرح فهرست زیر تقدیم حضور است:
آثار رسیده در رشته مقاله در هر دو وجه پژوهشی و رسانهای، درخور و قابل اعتنا بود. میتوان به این بخش، در سالهای پیش رو، بیش از اکنون، امید بست.
در بخش نقد، ما با فراز و نشیبهایی در آثار ارسالی مواجهیم که”بیم و امید” را توامان با خود همراه دارد.
آثاری که قابل اعتنا بودند و نقدهایی که هنوز تا رسیدن به مطلوب فاصله دارند. گرچه تردید نمیتوان کرد که اساس ژورنالیسم و به ویژه نقد، “پرسشگری” و دستیابی به عناصر “چگونه” و “چرایی” روندها و در این جا حوزه تئاتر است. با این همه، آثار محکم و نقدهای قابل اعتنا، درصد افزون تری را شامل میشد.
گزارش یکی از رشتههای جذاب و تاثیرگذار در عرصه تئاتر ماست. منوط به آن که، گزارش روایتی از روند شکلگیری اثر تئاتری، پیش از صحنه بوده باشد. گاه گزارشها، از عنصر گوهرین روایت فاصله میگیرد و با تحلیل، به نقد و گاه مقاله نزدیک میشود.
در بخش عکس، هنوز تا حد مطلوب فاصله داریم، با این وجود، عنصر خلاقیت در برخی آثار مشاهده میشود، ولی نه در حد انتظار. آثار رسیده، به کارگیری بیشتر عنصر خلاقیت، اصول زیبایی شناسی و پرهیز از کلیشهها را در کنار رعایت قواعد حرفه ای برای سالهای آتی، به میان میکشد.
با این همه، در چنین شرایطی، دست یکایک پدیدآورندگان در تمامیرشتهها را به گرمی میفشاریم و فروتنانه، دربرابرشان که چراغ امید تئاتر را در این زمانه پر از ابهام و یاس، روشن نگه داشته اند؛ کلاه از سر برمیداریم و سپاس میگوییم و نیز میگوییم که: مرا هزار امید است/ و هر هزار، تویی!»
اسامی نامزدها و برگزیده های بیست و دومین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر به شرح زیر است:
بخش گزارش
نامزدها: سیدجواد اشکذری از روزنامه شهرآرا و علیرضا هایل مقدم از مجله اینترنتی هنر
برگزیده: علیرضا هایل مقدم
بخش یادداشت
نامزدها: بابک احمدی از روزنامه اعتماد، محسن خیمهدوز از روزنامه اعتماد و سیدجواد اشکذری و شکیبا افخمیراد از روزنامه شهرآرا
برگزیده: بابک احمدی
بخش گفتوگو
نامزدها: نظر احمدی از فصلنامه نمایش شناخت و مرجان سمندری معطوف از ماهنامه نمایش
برگزیده: نظر احمدی
بخش نقد
نامزدها: بابک احمدی از روزنامه اعتماد، شهرام خرازیها از سایت ایران تئاتر و محسن خیمهدوز از روزنامه اعتماد
برگزیده: بابک احمدی
بخش مقاله
نامزدها: عسل عصری ملکی از نشریه تخصصی پژوهشی کتاب تئاتر، مسلم آئینی از فصلنامه نمایش شناخت و سیدجواد اشکذری از نشریه سرو هزار ساله
برگزیده: عسل عصری ملکی
بخش عکس
نامزدها: فرهاد جاوید، نیلوفر جوانشیر و سیده الهه قاسمی
برگزیده: نیلوفر جوانشیر
انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر، همانگونه که پیشتر، در اطلاعیه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ خود اعلام کرده بود، امسال نیز چون سال پیش، از برگزاری جشن سالیانه صرف نظر کرده اما تقدیر از هیات داوران و برگزیدگان این دوره را به زودی و به شیوه مقتضی انجام میدهد.