من و همسرم ترجیح میدهیم بازی نکنیم!
بازیگر سریال پس از باران، با انتقاد از بدعهدی تهیهکنندگان، در پرداخت دستمزد بازیگران گفت: تهیهکنندگان از شرایط تورم و گرانی سوء استفاده میکنند و به همین دلیل بازیگرانی در سن من و همسرم محمود پاک نیت، ترجیح می دهیم کار نکنیم به جای اینکه بخواهیم کار کنیم و پول نگیریم.
به گزارش مجله هنر، مهوش صبرکن، در گفتوگویی در توضیح شرایط این روزهای خود بیان کرد: مدتی است که کار نمیکنم چرا که آنقدر پرداخت دستمزدها از سوی تهیهکنندگان صدا و سیما عذاب آور است که عطای کار را به لقایش بخشیده ام.
بازیگر فیلم سینمایی تشریفات(مهدی فخیمزاده ۱۳۶۴)، ادامه داد: در مدت کرونا سریال سایههای رعنا را کار کردم که تیرماه ۱۴۰۰، در گرمای ۵۰ درجه سانتیگراد گرگان انجام شد، اما هنوز درگیر دستمزد آن هستیم که پرداخت نشده است. به همین دلیل در این مدت کارهایی که پیشنهاد شده به خصوص در شهرستان را قبول نکرده ام.
وی افزود: تصمیم گرفتم بیشتر به سمت کارهای بهتر و سینما و نمایش خانگی بروم.
بازیگر فیلم سینمایی در مسیر تندباد(مسعود جعفری جوزانی ۱۳۶۷)، در پاسخ به این پرسش که: آیا در این مدت از سوی سینما و نمایش خانگی دعوت به کار شده است، گفت: پیشنهادی سینمایی داشتم که وقتی در مورد پرداخت و دستمزد صحبت کردم، دیگر تماس نگرفتند؛ در شبکه نمایش خانگی هم سریال رقص روی شیشه را داشتم؛ قرارداد بستیم، گریم و لباس و کارهای دیگر را هم انجام داده بودم، اما به سکانس های من و آقای زنجانپور که رسید، پروژه کار، به دلایل مالی خوابید و به ما گفتند کارگردان پول را برده است.
صبرکن ادامه داد: کار دیگر ضبط نشد و ظاهرا آنچه فیلمبرداری شده بود را تدوین و پخش کردند.
تهیه کننده باید کیف پرپولی داشته باشد
هنرپیشه سریال تلویزیونی پس از باران(سعید سلطانی ۱۳۷۸)، ضمن توضیح خلاهای مدیریتی در تولید آثار تلویزیونی خاطرنشان کرد: تهیهکنندگان، مشکلات پرداخت و تاخیر را به گردن صدا و سیما می اندازند، اما ما بار اولمان نیست و سالهاست که کار کرده ایم. من و پاکنیت اعتقاد داریم که تهیهکننده باید کیف پرپولی داشته باشد، به ما پول بدهد و وقتی کیفش خالی شد، توسط پولی که از صدا و سیما میگیرد آن را پر کند.
وی افزود: بر این اساس هرکسی نمیتواند تهیهکننده شود، یعنی وقتی اسم خودش را تهیهکننده میگذارد باید حسابش پر باشد. تهیهکنندگان، از شرایط تورم و گرانی و … سوءاستفاده می کننده و مثلا در اقساط پایانی، دیرکرد بسیاری دارند. زمانی که سریال دخترم نرگس را کار کردیم و در شهریور ۱۳۹۸ تمام شد؛ آمدیم و دوسال بعد با دوندگی بسیار، شکایت و پیگیری فراوان توانستم ۴۰ میلیون طلب خودم را زنده کنم، یا برای همان سریال سایههای رعنا که گفتم، ۲۰ میلیون طلبکارم و دائم برای گرفتن حقم باید بدو بدو کنم.
هنرپیشه سریال تلویزیونی یوسف پیامبر(ع) ساخته فرج الله سلحشور، در سال ۱۳۸۷، گفت: به همین دلیل آدمهایی در سن من و پاک نیت، ترجیح می دهیم کار نکنیم، به جای این که بخواهیم کار کنیم و پول نگیریم.
وقتی سطح کارها پایین بیاید، ذائقه مخاطب هم افت می کند
صبرکن تصریح کرد: میدانیم که مسائل اقتصادی کشور به صدا و سیما هم سرایت پیدا میکند و این سازمان هم قطعا مذیقههایی دارد، اما چرا بزرگان صدا و سیما به یک تهیهکننده همزمان ۳ کار را میدهند که زخمی کند؟
او افزود: با این شرایط وقتی طرف سه کار را میگیرد، زخمی و رها میکند. این کار درست نیست. چرا که بازیگران و عوامل در این شرایط اذیت میشوند…
هنرپیشه فیلم سینمایی غزال(مجتبی راعی ۱۳۷۴)، ادامه داد: امروز در دورافتاده ترین روستاهای ما، سریالهای به دردنخور ترک را دنبال می کنند و آن ها را دوست دارند چرا که رنگ و تصویر قشنگ است. شاید از نظر ما محتوایی نداشته باشد، اما برای قشری راضی کننده است. این تغییر ذائقه، ذره ذره رخ داده و به جایی رسیده که امروز تغییر دادنش بسیار دشوار است.
این هنرپیشه قدیمی، با تاکید بر اثرات زیانبار تغییر ذائقه مردم بیان کرد: زمانی ما مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر(ع) را کار می کردیم و همان موقع سریالهای فاخری چون در چشم باد و مختار تولید میشد و کارهای مناسبتی صورت میگرفت، اما مردم نگاه می کردند چون ذائقه شان این گونه بود که از کارهای خوب استقبال میکردند.
بازیگر مجموعه تلویزیونی پنجمین خورشید(علیرضا افخمی ۱۳۸۸)، تاکید کرد: زمانی که یوسف پیامبر(ع) در حال پخش بود، واقعا خیابانها خلوت میشد اما وقتی به مرور سطح کارها پایین میآید، ذائقه مخاطب هم افت میکند.
دلم میسوزد که تلویزیون از رونق بیفتد
مهوش صبرکن، در توضیح علت قصههای مقبول شبکه نمایش خانگی گفت: وقتی امروز در پلتفرم ها متنهایی به این خوبی کار میشود و مردم هم دوست دارند، ثابت میشود که قصه و فیلمنامه خوب، موضوعی ماورایی نیست. اینها نویسندگان خودمان هستند ولی چون تطمیع میشوند و دستمزد خوبی میگیرند، وقت میگذارند و محصول خوبی تحویل میدهند.
وی افزود: پرواضح است که این متنها به صداوسیما که پولی برای آنها پرداخت نمیکند، داده نمیشود.
بازیگر سریال دخترم نرگس(باقر پیران ۱۳۹۹)، تصرح کرد: شاید در نمایش خانگی، کارهای درجه پایین هم باشد و نیمی خوب نباشند، اما نیم دیگر خوب هستند؛ من به شخصه، آثار این رسانه را دوست دارم و دنبال میکنم. شروع این قصه ها، با سریال شهرزاد بود که ذائقه مردم را عوض کرد. بسیار زمان خواهد برد که بتوان ذائقه ای که خراب شده را بهبود بخشید و این که مخاطب را دوباره به سمت تلویزیون بازگرداند.
این هنرمند گفت: دلم می سوزد و بسیار حیف است که تلویزیون به عنوان رسانه ملی از رونق بیفتد.
وی گفت: امروز در شبکههای نمایش خانگی، گروه خاصی آن را در دست گرفتهاند، درحالی که بسیاری از همکاران من که در سریال های تلویزیونی کار می کردند، امروز بیکار و خانه نشین شدهاند، کارهای ضعیفی که از صدا و سیما پخش شد، در ترکیب با تولیدات ماهوارهای در ابتدا و پس از آن تولیدات نمایش خانگی، باعث افت مخاطب شدید تلویزیون شد.
مهوش صبر کن، متولد ۱۶ خرداد ۱۳۳۹ در شیراز است و اولین بار در سال ۱۳۵۴، وقتی که ۱۵ ساله بود در نمایش عروسکی ماهی سیاه کوچولو، به کارگردانی ناصر عدلو، در تئاتر عروسکی شیراز، روی صحنه رفت.
وی در سال ۱۳۵۶، وقتی ۱۷ ساله بود و در روزهایی که آموزش بازیگری میدید، بصورت اتفاقی در نمایشی بنام شاتره، از طریق یکی از دوستان خود حاضر و در این تئاتر با محمود پاک نیت همبازی شد و پس از آن با وی ازدواج کرد.
او در سریالهای مختلفی همچون: پس از باران، خانهای در تاریکی، شب میگذرد و یوسف پیامبر(ع) نقش آفرینی کرده است.