سینما

منتقد ایرانی سایت «ایندی‌وایر» بهترین فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۴ را انتخاب کرد

«منصور جهانی» خبرنگار مستقل و بین‌المللی سینما، به دعوت رسمی «کریستین بلوولت»، مدیر سایت معتبر و تخصصی سینمایی «ایندی‌وایر» IndieWire، به‌ عنوان تنها منتقد ایرانی از قاره آسیا، در نظرسنجی این نشریه سینمایی شرکت کرد.

به گزارش مجله هنر، در یادداشتی که توسط «کریستین بلوولت» Christian Blauvelt مدیر اجرایی وب‌سایت معتبر و تخصصی سینمایی «ایندی‌وایر» IndieWire در کشور آمریکا، با تیتر «بهترین فیلم‌های جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴ از نظر ۵۵ منتقد» به رشته تحریر در آمده، نوشته است: منتقدان تا حد زیادی با رئیس هیئت داوران «گرتا گرویگ» Greta Gerwig همخوانی دارند؛ اگر چه بهترین فیلمی که آنها انتخاب کردند، رقابت نزدیکی با یکی دیگر از برگزیدگان جشنواره داشت.

در نظرسنجی منتقدان ما از بهترین فیلم‌های جشنواره فیلم کن در هر سال، معمولاً نظرسنجی‌های IndieWire با جوایزی که توسط خود هیئت داوران جشنواره اهدا می‌شود، مخالف هستند. این در مورد کن ۲۰۲۴ صدق نمی‌کند. بهترین فیلم‌های جشنواره که توسط ۵۵ منتقد به نمایندگی از پنج قاره جهان انتخاب شدند، در نظرسنجی ما فیلم سینمایی «آنورا» Anora به کارگردانی «شان بیکر» Sean Baker در صدر قرار گرفت که البته جایزه «نخل طلا» Palme d’Or را نیز برنده شد.

سال گذشته، فیلم سینمایی «منطقه مورد علاقه» The Zone of Interest به کارگردانی «جاناتان گلیزر» Jonathan Glazer در صدر نظرسنجی ما قرار گرفت و با نخل طلایی که به فیلم سینمایی «آناتومی یک سقوط» Anatomy of a Fall به کارگردانی «ژوستن تریه» Justine Triet  رسید، متفاوت بود. باید گفت که شور و شوق رأی دهندگان در نظرسنجی ما برای «منطقه مورد علاقه» حتی بسیار قوی‌تر بود: این فیلم تقریباً نیمی از کل آرا را برای بهترین فیلم دریافت کرد.

«آنورا»، با بازی «مایکی مدیسون» Mikey Madison این بار حدود یک چهارم آرای بهترین فیلم (۱۳ رأی از ۵۵ منتقد) را به دست آورد و فیلم سینمایی «دانه انجیر معابد» The Seed of the Sacred Fig به کارگردانی «محمد رسول‌اف» تنها دو رأی از تساوی فاصله داشت. فیلم سینمایی «همه آنچه که به‌عنوان نور تصور می‌کنیم» All We Imagine as Light به کارگردانی «پایال کاپادیا» Payal Kapadia و فیلم سینمایی «امیلیا پرز» Emilia Perez به کارگردانی «ژاک اودیار» Jacques Audiard  هر کدام با کسب ۹ رأی، در جایگاه سوم قرار گرفتند.

فیلم سینمایی «تور بزرگ» Grand Tour، به کارگردانی «میگوئل گومز» Miguel Gomes و فیلم سینمایی «ماده» The Substance، به کارگردانی «کورالی فارگیت» Coralie Fargeat در گروه برتر بهترین فیلم قرار گرفتند و در جاهای دیگر افتخارات بیشتری کسب کردند.

جالب اینجاست که «ماده» حتی در رده بهترین فیلمنامه ما قرار نگرفت، حتی اگر جایزه بهترین فیلمنامه را از هیئت داوران جشنواره در مراسم اختتامیه کن دریافت کرد. در عوض، «شان بیکر» در نظرسنجی ما هم بهترین فیلمنامه، هم بهترین کارگردانی و همچنین بهترین فیلم را به خود اختصاص داد و «کورالی فارگیت» در رتبه دوم بهترین کارگردانی قرار گرفت. تخیل وحشتناک او از سیاست شهرت، زیبایی و جوانی به دلیل استایل و سبک فراموش نشدنی‌اش مورد تحسین قرار گرفت.

«دانه انجیر معابد»، به کارگردانی «محمد رسول‌اف»، در بخش بهترین فیلمنامه نیز در جایگاه دوم قرار گرفت، اگرچه در بهترین کارگردانی حضور نداشت.

این پدیده جالبی است که در این نظرسنجی در طول سال‌ها شاهد آن بوده‌ایم: منتقدانی که رأی می‌دهند بسیار می‌توانند یک فیلمنامه را از سایر ویژگی‌های فرمال یک فیلم متمایز کنند. از این رو، فیلمنامه «گابریل شرمن» Gabriel Sherman برای «کارآموز» The Apprentice در فهرست بهترین فیلمنامه در اینجا ظاهر می‌شود، در حالی که خود فیلم در هیچ دسته‌بندی دیگری قرار ندارد.

همچنین سال گذشته برای اولین بار، «ایندی‌وایر» از منتقدان خواست بهترین فیلم اول جشنواره کن را انتخاب کنند.

در سال ۲۰۲۳ آنها «بانل و آداما» Banel and Adama به کارگردانی «راماتا تولای سی» Ramata-Toulaye Sy و «چگونه رابطه داشته باشیم»، به کارگردانی «مولی مانینگ واکر» Molly Manning Walker را انتخاب کردند. این بار تحسین بی‌نظیری برای فیلم سینمایی «آرماند» Armand به کارگردانی «هالفدان اولمان توندل» Halfdan Ullmann Tøndel با بازی «رنته رینزو» Renate Reinsve به همراه داشت.

نتایج کامل نظرسنجی وب‌سایت «ایندی‌وایر» IndieWire از منتقدان پنج قاره جهان را در زیر مشاهده کنید:

بهترین فیلم:
۱ـ فیلم سینمایی «آنورا» Anora به کارگردانی «شان بیکر» Sean Baker
۲ ـ فیلم سینمایی «دانه انجیر معابد» The Seed of the Sacred Fig به کارگردانی «محمد رسول‌اف»
۳ ـ «همه آنچه که به‌عنوان نور تصور می‌کنیم» All We Imagine as Light به کارگردانی «پایال کاپادیا» Payal Kapadia
۳ ـ فیلم سینمایی «امیلیا پرز» Emilia Perez به کارگردانی «ژاک اودیار» Jacques Audiard
۵ ـ فیلم سینمایی «تور بزرگ» Grand Tour به کارگردانی «میگوئل گومز» Miguel Gomes
۵ ـ فیلم سینمایی «ماده» The Substance به کارگردانی «کورالی فارگیت» Coralie Fargeat

بهترین فیلم‌نامه:
۱ ـ «آنورا» Anora نوشته «شان بیکر» Sean Baker
۲ ـ «دانه انجیر معابد» The Seed of the Sacred Fig نوشته «محمد رسول‌اف»
۳ ـ «همه آنچه که به‌عنوان نور تصور می‌کنیم» All We Imagine as Light نوشته «پایال کاپادیا» Payal Kapadia
۳ ـ «کارآموز» The Apprentice نوشته «گابریل شرمن» Gabriel Sherman
۳ ـ «تور بزرگ» Grand Tour نوشته «تلمو چورو» Telmo Churro، «مورین فازندیرو» Maureen Fazendeiro، «میگوئل گومز» Miguel Gomes و «ماریانا ریکاردو» Mariana Ricardo
۳ ـ انواع مهرورزی» Kinds of Kindness نوشته «یورگوس لانتیموس» Yorgos Lanthimos و «افتمیس فیلیپو» Efthymis Filippou

بهترین کارگردانی فیلم:
۱ ـ فیلم سینمایی «آنورا» Anora به کارگردانی «شان بیکر» Sean Baker
۲ ـ فیلم سینمایی «ماده» The Substance به کارگردانی «کورالی فارگیت» Coralie Fargeat
۳ ـ فیلم سینمایی «امیلیا پرز» Emilia Perez به کارگردانی «ژاک اودیار» Jacques Audiard
۳ ـ فیلم سینمایی «تور بزرگ» Grand Tour به کارگردانی «میگوئل گومز» Miguel Gomes

بهترین فیلم اول:
۱ ـ فیلم سینمایی «آرماند» Armand به کارگردانی «هالفدان اولمان توندل» Halfdan Ullmann Tøndel.

برای اطلاع بیشتر:
https://www.indiewire.com/features/best-of/best-movies-cannes-2024-critics-survey

https://www.indiewire.com/features/best-of/best-movies-cannes-2024-critics-survey2

اقامت 24

منصـور جهـانی

⚪ مشـاور رسانه‌ای ⚪ روزنـامه‌نگار و خبرنکـار مستقل و بیـن‌المللی مجله هنـر

مقالات مرتبط

2 1 رای
امتیـازدهی
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ارسـال پیـام
لطفـا مقـاله یا رزومـه هنـری خود را به این آدرس ارسال کنید: info@artmag.ir
تا دقایقی دیگـر، پاسخ شما ارسـال خـواهد شد.