ابراهیم حاتمی کیا

تـولد: ١ مهر ١٣۴۰

محل تـولد: تهـران

زندگی‌نامه، آثـار و سوابق هنری
وی در خانواده‌ای مذهبی با اصالت آذربایجانی، در تهران متولد شد. باورها و اعتقادات مذهبی خانواده، مانع از تماشای تلویزیون و راهیابی وی به سینما می‌شد. آزادی دوران جوانی و مصادف شدن با انقلاب اسلامی دو عاملی بود که او را به سوی سینما سوق داد. او فعالیت‌های سینمایی‌اش را از سال ۱۳۵۹، با نوشتن فیلم‌نامه و کارگردانی فیلم‌های کوتاه در فضای جبهه و جنگ آغاز کرد. در سال ۱۳۶۴، نخستین فیلم بلند خود را به نام هویت برای شبکه دوم سیما ساخت. این فیلم کوشش داشت، تصویری واقع گرایانه از گرایش‌های سیاسی آن دوران پرآشوب ارائه دهد. پس از ساخت این فیلم خسرو دهقان، منتقد سینما استعداد حاتمی کیا را کشف کرد و در یکی از نشریات سینمایی نوشت: فیلمساز خوش قریحه‌ای دارد وارد سینما می‌شود. وی در دومین تجربه سینمایی خود فیلم دیده‌بان با موضوع جبهه و جنگ را ساخت. اغلب منتقدان، از کرخه تا راین را بهترین فیلم حاتمی کیا می‌دانند. وی که دانش‌آموختهٔ رشته فیلمنامه‌نویسی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است؛ برای ساخت فیلم آژانس شیشه‌ای جایزه بهترین فیلم‌نامه و کارگردانی را از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. او تاکنون موفق شده برای فیلم‌های دیده‌بان، مهاجر، آژانس شیشه‌ای، از کرخه تا راین، به نام پدر، به رنگ ارغوان و چ و بادیگارد ساخته شده در ۱۳۹۴، جایزه های مختلفی را از جشنواره فیلم فجر دریافت کنـد. در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر برای یک عمر فعالیت به حاتمی کیا رسید. همچنین در رأی‌گیری از ۵۵ فیلم‌شناس ایرانی به سال ۱۳۸۱، حاتمی‌کیا یکی از ده فیلم‌ساز برتر تاریخ سینمای ایران شناخته شده است.

حاتمی کیا، پس از گذشت حدود ۲ دهه هنوز هم فیلم‌سازی درباره جنگ و شرایط آدم های جنگ را رها نکرده است. در آثار او کمتر نشانی از قهرمان سازی های کاذب و غیرواقعی دیده می شود. بلکه آدم های آثار او از نمونه های واقعی گرفته شده‌اند. به همین دلیل آثار حاتمی کیا مورد استقبال عامه مردم قرار گرفته است. این فیلمساز در آثار متاخر خود به نقد شرایط اجتماعی می پردازد و در خلق فیلم های خود با ثبت لحظات واقعی و بعضا تلخ، صرفا به بعد روایی داستان ها و نقش ها اهتمـام دارد و تلاش دارد شرایط روز را بصورت ملموس به نمایش در آورد.

سینمـا
۱۳۹۶ – به وقت شام
۱۳۹۴ – بادیگارد – برنده سیمرغ بلورین
۱۳۹۱ – چ – برنده ۸ سیمرغ بلورین
۱۳۸۹ – گزارش یک جشن – نامزد سیمرغ بلورین
۱۳۸۷ – دعوت
۱۳۸۴ – به نام پدر – برنده ۴ سیمرغ بلورین
۱۳۸۳ – به رنگ ارغوان – برنده ۴ سیمرغ بلورین
۱۳۸۰ – ارتفاع پست – برنده ۱ سیمرغ بلورین
۱۳۷۹ – موج مرده
۱۳۷۷ – روبان قرمز – برنده ۳ سیمرغ بلورین
۱۳۷۶ – آژانس شیشه‌ای – برنده ۸ سیمرغ بلورین
۱۳۷۴ – برج مینو – برنده ۱ سیمرغ بلورین
۱۳۷۴ – بوی پیراهن یوسف – دیپلم افتخار و پلاک بلورین برای نقش اول مرد: علی نصیریان
۱۳۷۲ – خاکستر سبز – برنده ۱ سیمرغ بلورین
۱۳۷۱ – از کرخه تا راین – برنده ۲ سیمرغ بلورین
۱۳۷۰ – وصل نیکان – برنده ۱ دیپـلم افتخار
۱۳۶۸ – مهاجر – برنده ۵ سیمرغ بلورین
۱۳۶۷ – دیده بان – برنده ۲ سیمرغ بلورین
۱۳۶۵ – هویت

سریال‌های تلویزیونی
۱۳۸۵ – حلقه سبز
۱۳۸۱ – خاک سرخ

بازیگر
۱۳۹۰ – زندگی خصوصی آقا و خانم میم
۱۳۸۸ – کلاه قرمزی
۱۳۸۷ – دعوت
۱۳۷۴ – بوی پیراهن یوسف
۱۳۶۷ – دیده بان

مجموعه پلاک و انتشار فیلمنامه
مجموعه پلاک که حاوی سه فیلم کوتاه و سیزده فیلم بلند ساخته ابراهیم حاتمی کیا است، در سال ۱۳۸۹ رونمایی شد. مجموعه پلاک شامل ۲۸ حلقه دی وی دی با سه زیرنویس فارسی، عربی و انگلیسی در ۱۴ قاب است. و با کیفیت خوب و بالا عرضه شده است. به علاوه به همراه هرکدام از فیلم‌ها، یک حلقه دی وی دی شامل موسیقی کامل فیلم، پشت صحنه، مصاحبه و عکس‌های صحنه و پشت صحنه ارائه شده است. همچنین انتشارات فرهنگ کاوش چند فیلمنامه از حاتمی کیا را منتشر کرده است.

جـوایز
– جایزه ویژه هیئت داوران – هفتمین جشنواره فیلم فجر، برای فیلم: دیده‌بان
– سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای فیلم: آژانس شیشه‌ای – شانزدهمین جشنواره فجر
– سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم: آژانس شیشه‌ای – شانزدهمین جشنواره فجر
– سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم: روبان قرمز – بخش سینمای بین‌الملل هفدهمین جشنواره فجر
– سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای: به نام پدر – بیست و چهارمین جشنواره فجر
– سیمرغ بلورین بهترین فیلم – بخش سینمای آسیای جشنواره فجر برای فیلم: به نام پدر
– سیمرغ بلورین بهترین فیلم – بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای: به رنگ ارغوان
– سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی – بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای: به رنگ ارغوان
– سیمرغ مردمی – بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم: به رنگ ارغوان
– سیمرغ بلورین جایزه ویژه بین‌الملل جشنواره سی و دوم برای فیلمنامه و کارگردانی: چ
– دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه برای فیلم: به نام پدر – بیست و چهارمین جشنواره فجر
– دیپلم افتخار در هشتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم: مهاجر
– تندیس جشن خانه سینما، دوره دوم، در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم: آژانس شیشه‌ای
– تندیس جشن خانه سینما، دوره ششم، در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم: ارتفاع پست
– جایزه ویژه هیئت داوران بخش بین‌الملل سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت برای فیلم: چ

اقامت 24
0 0 رای ها
امتیـازدهی
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ارسـال پیـام
لطفـا مقـاله یا رزومـه هنـری خود را به این آدرس ارسال کنید: info@artmag.ir
تا دقایقی دیگـر، پاسخ شما ارسـال خـواهد شد.