مـوسيقی

امین‌الله رشیدی هنرمند پیشکسوت موسیقی ایران درگذشت

امین‌الله رشیدی، هنرمند عرصه موسیقی و خواننده پیشکسوت، در ۹۹ سالگی بر اثر کهولت سن، درگذشت.

به گزارش مجله هنر، افسانه رشیدی، فرزند مرحوم رشیدی، ضمن تایید خبر درگذشت وی اعلام کرد: بر اساس تصمیمات گرفته شده، قرار است، پیکر این هنرمند ارزنده موسیقی ایرانی، برای تحقیقات به دانشگاه علوم پزشکی اهدا شود، بنابراین، مراسم تشییع برای وی برگزار نخواهد شد.

امین‌الله رشیدی، متولد چهارم اردیبهشت ۱۳۰۴، در شهر راوند کاشان بود و از راه شنیدن صفحات گرامافون و آثار خوانندگان دهه ۲۰ شمسی، با ردیف آواز ایرانی آشنا شد.

وی آهنگ‌سازی و خوانندگی را در رادیو ایران، از سال ۱۳۲۷ خورشیدی آغاز کرد و تا پایان سال ۱۳۴۴ به‌ طور پیوسته در این عرصه فعالیت داشت و در این مدت بیش از ۱۲۰ آهنگ ساخت.

«جان جهان»، «افسانه»، «گل‌افشان»، «جلوه عشق» و «اشک سپیده» از جمله آثار مشهور این هنرمند هستند.

امین‌الله رشیدی، یکی از برجسته‌ترین خوانندگان موسیقی سنتی و فولکلور ایران، با صدای دلنشین و توانایی‌های هنری برجسته‌اش، آثار خاطره‌ساز بسیاری را برای ایرانیان به ارمغان گذاشته است.

توانایی او، در تلفیق موسیقی سنتی و فولکلور ایرانی با سبک خاص آوازش، رشیدی را به یکی از هنرمندان ماندگار و محبوب تبدیل کرده است.

زنده‌یاد رشیدی، همچنین یکی از نخستین خواننده‌های ایرانی آشنا با خط بین‌المللی موسیقی (نت) بود.

وی در ضمن تحصیل، نقاشی قالی ایرانی را نزد استادان آن زمان، آقایان :محمد دبیر الصنایع و حسن نقشپور اراکی فرا گرفت و در زمانی کوتاه تا مرحله طراحی و ابتکار پیش رفت و در حین نقاشی نیز با مقدمات نوازندگی تار نزد استاد نقشپور که تار را در نهایت شیرینی می‌نواخت، آشنا شد و در سال ۱۳۲۵، به تهران نقل مکان یافت.

امین‌الله رشیدی، در شاعری و نویسندگی و نقد نیز دستی داشت و مقالاتی از او در مطبوعات به چاپ رسید که آخرین آن‌ها نقدی است بر کتاب شعر نو، از آغاز تا امروز، تألیف محمد حقوقی، از انتشارات مؤسسه فرانکلین که در شماره ۱۰ سال ۵۲ مجله وحید چاپ شده است.

سفرنامه‌ای به نام از کاشان تا کاناری، در سال ۱۳۷۲ از ایشان چاپ شده است.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی، در سال ۱۳۸۱ کتاب عطر گیسو (خاطره‌ها و نغمه‌ها) را توسط انتشارات عطایی تهران منتشر کرد و سومین کتاب وی به نام ایران در رهگذر زمان، در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسید.

اقامت 24

مقالات مرتبط

0 0 رای ها
امتیـازدهی
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خبـر پیشنهـادی
نزدیک
ارسـال پیـام
لطفـا مقـاله یا رزومـه هنـری خود را به این آدرس ارسال کنید: info@artmag.ir
تا دقایقی دیگـر، پاسخ شما ارسـال خـواهد شد.