● محل تـولد: کرمانشـاه
زندگینامه، آثـار و سوابق هنری
او فارغالتحصیل سینما با گرایش کارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینما و دارای لوح افتخار درجه یک هنری، معادل دکتری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وی تحصیلات تکمیلی خود را نیـز در مدرسه عالی تلویزیون و سینما گذراند و در سال ۱۳۵۴، در سازمان صدا و سیما شروع بکار کرد. در آن زمان فیلم طاعون، که درباره طاعون در کردستان به سال ۱۳۲۸ است را تهیه کرد. در سال ۱۳۵۵ نیز درباره چهارشنبه سوری و نیز فیلمی درباره مراسم سنتی نواحی مختلف ایران موسیقی نواحی ایران را در سال ۱۳۵۶ تولید کرد. موج، جانماز، سجاده، تحقیقی درباره زنان، اشتغال و صنایع دستی در کردستان در سال ۱۳۵۷، فیلمهای مستند چشمههای آب معدنی راه هراز را به تصویر کشید. همان سال مستندهای سه گانه صنایع دستی را در کردستان تولید کرد. (موج، سجاده، جانماز)، (نازک کاری) و (گلیم). همچنین مستندی تحقیقی درباره نخ، ابریشم و پشم و الیاف مصنوعی را در چهار قسمت ساخت. سال ۱۳۵۹ – ۱۳۵۸، با ساخت فیلم مستند: چرخ ها میچرخند، مسایل رکود اقتصادی و تعطیلی کارخانهها بخصوص ایران ناسیونال(ایران خودرو فعلی) را به تصویر کشاند. و نیـز (شوکران) دز ۱۷ قسمت که از سال ۱۳۶۹ تا ۷۱ طول کشید؛ مستندی است درباره پدیده اعتیاد در زنان، مردان و کودکان در ایران و مسئله قاچاق مواد مخدر و راه های پیشگیری آن که فقط ۳ قسمت از آن پخش شد. پوران درخشنده عضو انجمنهای فیلمسازان زن آمریکا(WIF)، کارگردانان مستقل آمریکا(IFP) و مرکز بینالمللی فیلم کودکان و نوجوانان یونسکو(CIFEJ) نیز هست.
دیدگاههـا
– کارگردان مثل بقیه انسانها و حتی مسئولانی که در کنار ما هستند باید بسیار کنجکاو باشد یعنی بتواند ببیند چه مسئلهای در جامعه حاد و چه مسئلهٔ اجتماعی نیاز به بررسی و درمان دارد، بطور کلی کارگردانان باید حساس و فرزند زمانه خودشان باشند، نقش یک کارگردان این است که به اطراف خود نگاه کند و بیندیشد که در شرایط فعلی چه فیلمی میتواند بسازد که مشکلی از مشکلات مردم را کمرنگ کند.
– فیلمهای سینمایی ایران از پتانسیل خوبی برای اکران در کشورهای مختلف از جمله کشورهای اسلامی برخوردارند. فیلمهای سینمای ایران چون نگاهی انسانی به مسائل اجتماعی دارند قطعاً با استقبال بسیاری از مردم در دنیا از جمله مسلمانان مواجه خواهند شد. متأسفانه مسوولان در این زمینه کمکار بودهاند و به نظرم مسوولان سینمایی در دهه شصت و افرادی مانند انوار در معرفی فیلمهای سینمای ایران به مردم دنیا موفق تر بودهاند. او در این خصوص به استقبال مردم عراق از فیلم رؤیای خیس، استقبال مردم فرانسه از فیلم رابطه و همچنین موفقیت فیلم پرندهٔ کوچک خوشبختی در کشورهای مختلف اشاره کرد. او از علاقهٔ مردم کشورهای آسیایی از جمله هند، بنگلادش، سریلانکا و پاکستان به فیلمهای خود نیز ابراز خرسندی کرد.
او در مصاحبهای دیگر بر ضرورت ترویج فرهنگ عاشورایی توسط سینماگران تأکید کرد و افزود: آزادگی، انسانیت و تلاش برای دفاع از حق و مبارزه با باطل از عناصر اصلی فرهنگ عاشورایی هستند و فلسفه عاشورا باید همواره در فیلمهای سینمای ایران جاری باشد.
سینمـا
۱۳۹۵ – زیر سقف دودی
۱۳۹۱ – هیس! دخترها فریاد نمیزنند
۱۳۸۹ – حرفه ایها – فیلم ویدئویی
۱۳۸۸ – خواب های دنباله دار
۱۳۸۵ – بچههای ابدی
۱۳۸۴ – رویای خیس
۱۳۸۲ – شمعی در باد
۱۳۷۷ – عشق بدون مرز
۱۳۶۸ – زمان از دست رفته
۱۳۶۸ – عبور از غبار
۱۳۶۶ – پرنده کوچک خوشبختی
۱۳۶۵ – رابطه
فیلمهای مستند
– ببر دره عشق
– چشمههای دره سنگستان
– شوبو از غروب تا غروب
– رسول هرکول کوچک
– گردنبندی از قاصدک برای خواهر
– ۶ عروس برای آمنه
– صنایع دستی ایران
– موسیقی نواحی ایران
نویسنـده
۱۳۸۴ – رویای خیس
۱۳۸۲ – شمعی در باد
۱۳۷۷ – عشق بدون مرز
۱۳۶۸ – زمان از دست رفته
۱۳۶۸- عبور از غبار
۱۳۶۵ – رابطه
بازیگری
۱۳۵۹ – خانه آقای حق دوست
تهیه کننـده
۱۳۹۷ – نمایش شغال
۱۳۹۱ – هیس! دخترها فریاد نمیزنند
۱۳۸۷ – بیست
۱۳۸۴ – رویای خیس
۱۳۸۲ – شمعی در باد
۱۳۷۷ – عشق بدون مرز
۱۳۶۸ – زمان از دست رفته
۱۳۶۵ – رابطه
جوایـز
– هیس… دخترها فریاد نمیزنند – بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر
– رابطه – برنده دیپلم افتخار از اولین دوره جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا
۱۳۶۶ – پرنده کوچک خوشبختی – برنده لوح زرین بهترین فیلم از ششمین جشنواره فیلم فجر
۱۳۶۶ – پرنده کوچک خوشبختی – برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از ششمین جشنواره فیلم فجر
– زمان از دست رفته و پرنده کوچک خوشبختی – برنده دیپلم افتخار از سومین جشنواره فیلم زنان از آرژانتین
– پرنده کوچک خوشبختی – برنده مشعل طلایی از دومین جشنواره فیلم غیرمتعهدها در کره شمالی
– برنده پروانه زرین بهترین کارگردانی فیلم بلند از بیست و یکمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان