● محل تـولد: اصفهـان
● وب سایت: www.farshidmesghali.com
زندگینامه، آثـار و سوابق هنری
وی تصویرگر کتابهای کودک و نوجوان، و برندهٔ ایرانی، جایزهٔ هانس کریستین آندرسن است. او پس از گذراندن دوره متوسطه از اصفهان به تهران نقل مکان کرد و در رشته نقاشی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. او فعالیت خود را با تصویرسازی برای مجلات مختلف آغاز کرد. آغاز کار حرفهای فرشید مثقالی به همکاری با مجلهٔ نگین و به سالهای ۱۳۴۳ – ۱۳۴۴ باز میگردد. کتابهای کره اسب سیاه، با تصویرگری سیاه و سفید و کتاب رنگی خروس زری – پیرهن پری؛ اثر احمد شاملو از نخستین تصویرسازیهای او به شمار میرود. استاد فرشید مثقالی، در سال ۱۳۴۶، به هنرمندان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیوست. تصویرگری چند کتاب کودک که عمو نوروز؛ نخستین آنها به شمار میرفت، حاصل این دوره از همکاری این هنرمند گرانقدر با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. طی دورهای دو الی سه سال، که تصویرگری ماهی سیاه کوچولو را نیز شامل شد و جایزهٔ اول بیینال بولونیا ایتالیا را در سال ۱۳۴۸ نصیب او کرد. او برای مصور کردن کتابهای ماهی سیاه کوچولو، آرش کمانگیر، جمشید شاه و قهرمان، جوایز متعددی دریافت کرد. بخش دیگر زندگی حرفهای او در آمریکا است. این قسمت از فعالیت هنری وی، با اقامت در کالیفرنیا و در سال ۱۳۶۵ آغاز میشود و با راهاندازی یک استودیوی شخصی گرافیک به نام دسکتاپ استودیو ادامه مییابد. وی از روشهای مختلفی در تصویرگری استفاده کرده است. او لیتوگرافی، کلاژ، آبرنگ و سایر ابزارهای هنری و سبکهای متفاوت مانند سبکهای غربی و چاپ سنگی را در آفرینش تصاویر هنری به کار برده است. تصویرگری کتابهای عمو نوروز، جمشید شاه، پسرک چشم آبی، آرش کمانگیر، ماهی سیاه کوچولو و افسانهٔ آفرینش در ایران، از جمله مهمترین آثار مثقالی است. کتابهای تایپوگرافی و مقدمهای بر گرافیک دیزاین نیز کتابهای معروف وی در زمینهٔ گرافیک میباشد. تصویرگری ماهی سیاه کوچولو برندهٔ جایزهٔ نخست نمایشگاه بینالمللی کتاب کودک بولونیا شد و در دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا نیز دیپلم افتخار گرفت. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۹۷۴، فرشید مثقالی را نامزد دریافت جایزهٔ هانس کریستین آندرسن کرد و او موفق شد این جایزهٔ معتبر جهانی را برای تمام آثارش به دست آورد. در سال ۱۳۹۱ نیز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرشید مثقالی را به همراه احمدرضا احمدی به عنوان نامزد جایزه لیندگرن معرفی کرده است.
دیدگاههـا
استاد مثقالی، در نشست جریانهای نوگرا در هنرهای تجسمی ایران، که با حضور غلامحسین نامی، سیامک دل زنده، امیر سقراطی و بهرام کلهرنیا در روز دوشنبه ۲۹ مرداد ١٣٩٧ در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد، عنوان کرد: برای من گرافیک آنقدر جذابیت داشت که پس از شرکت در چند نمایشگاه، تصمیم گرفتم که تمرکزم را تنها بر روی گرافیک، تصویرسازی، طراحی پوستر برای فیلم و انیمیشن بگذارم و به نوعی در حاشیه هنر مدرن قرار گرفتم. تنها در مقطعی پس از انقلاب تصمیم گرفتم که به نقاشی روی بیاورم. وی افزود: هنر مدرن حاصل تغییرات عمیق اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. اگر آثار هنرمندانی را که به پاپ آرت، کوبسیم، نقاشی آبستره روی آوردهاند، بررسی کنیم به خوبی درخواهیم یافت که این تغییرات و روی آوردن آنها به این سبکها برآمده از تغییراتی است که از آنها یاد کردم. وی عنوان کرد: باید قبول کرد که هنر مدرن در ایران آنگونه که در غرب شکل گرفته، پیش نرفته و حاصل تغییر و تحولات عمیق اجتماعی و سیاسی نبوده است. این موضوع را میتوان در سایر کشورهای در حال توسعه نیز بررسی کرد.
نشان صلح فرشید مثقالی
نشان صلح فرشید مثقالی، در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره هنر برای صلح که از ٢٣ شهریور تا ۵ مهر ١٣٩٧، در پردیس سینمایی ملت برگزار شد، به پوستر برگزیده و انتخاب شده توسط توسط فرشید مثقالی اهدا شد.
نمایشگاهها
١٣٩۶ – نمایش آثار در نمایشگاه برندگان مسابقه هانس کریستین اندرسون، شانگهای – چین
۱۳۹۰ – آخرین نمایشگاه انفرادی فرشید مثقالی در گالری هما در تهران
– برگزاری نمایشگاه های متعدد در تهران و پاریس – موزه Stedelijk در آمستردام هلند –
موزه براتیسلاوا – موزه هنرهای معاصر لس انجلس
جـوایز
۱۹۶۸ – برندهٔ جایزهٔ نخست نمایشگاه بینالمللی کتاب کودک بولونیا، برای تصویرگری کتاب ماهی سیاه کوچولو
۱۹۶۸ – دیپلم افتخار دوسالانهٔ تصویرگری براتیسلاوا چکسلواکی، برای تصویرگری کتاب ماهی سیاه کوچولو
۱۹۷۱ – دیپلم افتخار نمایشگاه بینالمللی کتاب کودک بولونیا، برای تصویرگری کتاب قهرمان
۱۹۷۰ – جایزهٔ سیب طلا دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا چکسلواکی، برای تصویرگری کتاب آرش کمانگیر
۱۹۷۳ – جایزهٔ ویژهٔ جشنوارهٔ فیلم ونیز، برای فیلم پسر و ساز و پرنده
۱۹۷۴ – جایزه هانس کریستین آندرسن، برای مجموعه آثار تصویرگری کودکان
۱۹۷۴ – جایزهٔ ویژهٔ جشنواره فیلم کن
۱۹۷۵ – جایزهٔ ویژهٔ جشنوارهٔ فیلم مسکو، برای فیلم دوباره نگاه کن
۱۹۷۵ – جایزهٔ بزرگ جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا، برای فیلم دوباره نگاه کن
۱۹۷۷ – جایزهٔ سوم دوسالانهٔ پوستر ورشو
۱۹۸۵ – جایزهٔ نوما از ژاپن، برای کتاب من و خارپشت و عروسکم