● محل تـولد: تهـران
زندگینامه، آثـار و سوابق هنری
وی فعالیت هنری را از سال ۱۳۵۰، با عکاسی برای مجله هنر و معماری آغاز کرد و سپس در چند فیلم کوتاه تلویزیونی از ساختههای فرامرز معطر، مانند فیلم ارگانیک به عنوان دستیار فعالیت داشت. او فارغالتحصیل سینما از دانشگاه اشلند ایالت اورگان آمریکا است. او چند فیلم کوتاه برای تلویزیون مشهد ساخت و در سال ۱۳۵۹ فیلمبرداری فیلم کوتاه: ۵۹/۳/۷ را انجام داد. او پس از چند تجربه دیگر در زمینه فیلمهای کوتاه، فعالیت در سینمای حرفهای را از سال ۱۳۶۳، با فیلم مردی که زیاد می دانست؛ ساخته یدالله صمدی، به عنوان دستیار کارگردان آغاز کرد و تاکنون مدیریت فیلمبرداری بیش از ۴۰ فیلم سینمایی را در کارنامه حرفهای خود به ثبت رسانده است. تورج منصوری، یکی از مسئولین سازمان سینمایی چشم سوم است. از آثار شاخص او به عنوان مدیر فیلمبرداری میتوان به: جادههای سرد، در مسیر تندباد، هامون، ابلیس، بانو، جنگ نفتکشها، بلندیهای صفر، چهره، نان و عشق و موتور ١۰۰۰، قارچ سمی، مهمان مامان، دستهای خالی، آواز گنجشکها، محاکمه در خیابان، دعوت، آینههای روبرو، جرم، گشت ارشاد، پل چوبی و… اشاره کرد. او کارگردانی فیلمهای سینمایی هوای تازه، بازیچه، فرار مرگبار و انتخاب را در کارنامه دارد و از مسئولیتهایش در دهههای گذشته میتوان به ریاست هیات مدیره و مدیرعاملی خانه سینما و ریاست انجمن فیلمبرداران سینمای ایران اشاره کرد. او در زمینه تهیهکنندگی و بازیگری نیز فعالیت داشته است. از آخرین کارهای او میتوان به ایران برگر، فصل نرگس، سینمانیمکت و ملی و راههای نرفتهاش اشاره کرد. منصوری برای جادههای سرد و هامون دو بار جایزه فیلمبرداری را از جشنواره فجر دریافت کرده و بارها نامزد این جایزه بوده است.
او در سال ١٣۶۴، در فیلم آن سوی مه به کارگردانی منوچهر عسگرینسب به عنوان مدیر فیلم برداری فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدی، مانند فیلم مهمان مامان، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای تورج منصوری محسوب میشود و همکاری با هنرمندانی همچون علیرضا شجاعنوری، ایرج طهماسب، سارا نجفی و میترا قمصری را تجربه کرد. وی در سال ١٣٨٢، دوره پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید آثار مهمی حضور داشته است. او در این سال در ٢ فیلم مهم سینما حضور داشت و خود را به جامعه هنرمندان معرفی کرد. آثار مهم تورج منصوری در این سال، فعالیت در فیلم شاه خاموش به کارگردانی همایون شهنواز و فعالیت در فیلم مهمان مامان به عنوان مدیر فیلم برداری محسوب میشود. شاید یکی از مهمترین بخشهای بیوگرافی تورج منصوری فعالیت در فیلم مهمان مامان بوده است. تورج منصوری سال ١٣٨٢، فیلم مهمان مامان به عنوان مدیر فیلم برداری فعالیت داشته است که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای سینما مطرح کند. او توانست با فعالیت در فیلم مهمان مامان تجربه حرفهای موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگران بزرگ و باتجربهای نظیر گلاب آدینه، پارسا پیروزفر، امین حیایی و حسن پورشیرازی توانست سطح کاری او را متحول کند. تورج منصوری علاوه بر فیلم مهمان مامان، سال ١٣٨۵، در فیلم سنتوری نیز فعالیت داشته است. تورج منصوری اینبار با داریوش مهرجویی یعنی کارگردان فیلم سنتوری و هنرمندانی چون رویا تیموریان، مسعود رایگان، بهرام رادان و گلشیفته فراهانی همکاری داشت.
او علاوهبر مدیر فیلمبرداری بهعنوان بازیگر، کارگردان، تهیه کننده، نویسنده و تدوینگر نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهمترین آثار وی در حرفه بازیگری، فیلم ملی و راههای نرفتهاش، فیلم یحیی سکوت نکرد، فیلم آینه های روبرو و فیلم جهانپهلوان تختی است. از مهمترین آثارش در حرفهی کارگردان، فیلم انتخاب، فیلم فرار مرگبار، فیلم بازیچه و فیلم هوای تازه است. از مهمترین آثار او در حرفهی تهیه کننده، فیلم سینمانیمکت، فیلم فرار مرگبار و فیلم بازیچه است. مهمترین اثرش در حرفه نویسندگی، فیلم فرار مرگبار است. همچنین مهمترین اثر استاد تورج منصوری در حرفه تدوینگری، فیلم پرستار شب است.
کارگردانی
– ۱۳۸۳ – انتخاب
– ۱۳۷۴ – فرار مرگبار
– ۱۳۷۱ – بازیچه
– ۱۳۶۵ – هوای تازه
تهیهکنندگی
– ۱۳۹۴ – سینما نیمکت
– ۱۳۷۴ – فرار مرگبار
– ۱۳۷۱ – بازیچه
فیلمنـامه
– ۱۳۷۴ – فرار مرگبار
مدیر فیلمبرداری
۱۳۹۵ – ملی و راههای نرفتهاش
۱۳۹۴ – سینما نیمکت
۱۳۹۴ – فصل نرگس
۱۳۹۳ – ایران برگر
۱۳۹۳ – ع ش ق
۱۳۹۱ – عقاب صحرا
۱۳۹۱ – لاله
۱۳۹۰ – پل چوبی
۱۳۹۰ – گشت ارشاد
۱۳۸۹ – ۳۳ روز
۱۳۸۹ – پنهان
۱۳۸۹ – جرم
۱۳۸۸ – نخودی
۱۳۸۸ – آینههای روبرو
۱۳۸۸ – بیداری رؤیاها
۱۳۸۷ – اخراجیها ۲
۱۳۸۷ – پسر تهرونی
۱۳۸۷ – دعوت
۱۳۸۷ – محاکمه در خیابان
۱۳۸۶ – آواز گنجشکها
۱۳۸۵ – سنتوری
۱۳۸۵ – دستهای خالی
۱۳۸۵ – راننده تاکسی
۱۳۸۵ – عاشق
۱۳۸۵ – من و دبورا
۱۳۸۴ – پرونده هاوانا
۱۳۸۴ – عشق ممنوع
۱۳۸۳ – تنهام نگذار
۱۳۸۳ – مکس
۱۳۸۲ – شاه خاموش
۱۳۸۲ – مهمان مامان
۱۳۸۰ – قارچ سمی
۱۳۸۰ – نان و عشق و موتور ۱۰۰۰
۱۳۷۸ – مثلث آبی
۱۳۷۶ – ساغر
۱۳۷۴ – چهره
۱۳۷۳ – دل و دشنه
۱۳۷۲ – بلندیهای صفر
۱۳۷۲ – جنگ نفتکشها
۱۳۷۱ – بیا با من
۱۳۷۰ – امید
۱۳۷۰ – بانو
۱۳۶۹ – ابلیس
۱۳۶۸ – هامون
۱۳۶۷ – در مسیر تندباد
۱۳۶۶ – ایستگاه
۱۳۶۶ – یاد و دیدار
۱۳۶۴ – آن سوی مه
۱۳۶۴ – جادههای سرد
تدوین
۱۳۶۶ – پرستار شب
۱۳۶۵ – هوای تازه
جشنـوارهها
۱۳۶۸ – برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم هامون
۱۳۶۴ – برنده لوح زرین بهترین فیلمبرداری از چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم جادههای سرد
«حال» در تهران و شمال فیلمبرداری میشود
سینماپرس: به گفته تهیه کننده فیلم «حال»، این طنز اجتماعی به کارگردانی عباس رزیجی قرار است در لوکیشن های مختلفی در تهران، حومه تهران و شمال کشور فیلمبرداری می شود. تورج منصوری تهیه کننده و فیلمبردار سینما، با اشاره به پروژه «حال» گفت: کارگردانی این فیلم را عباس رزیجی برعهده دارد که این اثر را می توان هم اولین اثر سینمایی و هم دومین اثر وی دانست. وی افزود: عباس رزیجی پیش از این فیلمی با نام: دم سرد با پروانه ویدیویی ساخته است که البته در سطح یک اثر سینمایی تولید شده است به همین دلیل می توان دم سرد را اولین پروژه سینمایی با پروانه ویدیویی این کارگردان دانست و «حال» اولین اثر سینمایی با پروانه سینمایی اوست. تهیه کننده پروژه: حال درباره روند تولید اثر توضیح داد: نگارش فیلمنامه توسط کارگردان صورت گرفته است و پیش تولید فیلم بعد از پایان سفری که من پیش رو دارم، آغاز می شود و امیدوارم بتوانیم پیش تولید این پروژه را تا قبل از عید به پایان رسانیم. منصوری در پایان گفت: «حال» یک اثر طنز اجتماعی است که قرار است در لوکیشن های مختلفی در تهران، حومه تهران و شمال کشور فیلمبرداری می شود.
قرار است در جشن بیستم بیمحابا خرج نکنیم
تورج منصوری، با اشاره به اینکه مرحله اول داوری بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران هفتم مرداد ماه ١٣٩٧ به پایان می رسد، تاکید کرد مراسم این دوره قطعا با رویکرد صرفه جویی در هزینه های اضافی برگزار می شود. بر اساس این گزارش، تورج منصوری، رییس انجمن عالی هنرها و فنون سینما با اشاره به ادامه داوری بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران گفت: در حال حاضر کارهای مربوط به داوری بخش اول در حال انجام است و تا ششم مرداد ماه داوری مرحله اول به پایان می رسد و بعد از آن بلافاصله داوری مرحله دوم آغاز می شود. وی توضیح داد: بعد از جمع آوری آرای مرحله اول داوری و شمارش آرا، پس از ۷۲ ساعت نامزدهای مرحله اول انتخاب و معرفی می شوند تا مرحله دوم داوری بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران آغاز شود. رییس انجمن عالی هنرها و فنون سینما بیان کرد: در فاصله ای که قرار است داوری بخش دوم انجام شود، تصمیم نهایی برای چگونگی برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران گرفته می شود و به اطلاع اهالی خانه سینما می رسد. وی درباره حاشیه های به وجود آمده درباره لغو برگزاری مراسم جشن یا برگزاری مختصر آن توضیح داد: در حال حاضر هیچ تصمیمی در زمینه چگونگی برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران و یا امکان دعوت از چه تعداد مهمان، گرفته نشده و نمی دانیم قرار است این جشن نسبت به دوره های قبل با چه تفاوت هایی همراه باشد. منصوری گفت: این دوره از جشن بزرگ سینمای ایران قطعا با رویکرد صرفه جویی در هزینه های اضافی برگزار می شود و قرار است در این دوره بی محابا خرج نکنیم بلکه مناسب با شرایط اقتصادی کشور رفتار کنیم و اگر می توانیم چیزی را صرف جویی کنیم حتما در این زمینه اقدام کنیم. وی تاکید کرد: بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران حتما برگزار می شود و تنها شکل برگزاری آن با تغییراتی همراه خواهد بود و ممکن است در این بخش به نوعی از برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران برسیم که مورد قبول همه قرار گیرد. رییس انجمن عالی هنرها و فنون سینما در پایان گفت: به هرحال برگزاری هر مراسمی می تواند ناراضی و یا منتقد داشته باشد و این مساله کاملا طبیعی است ولی آنچه برای ما خیلی مهم است اینکه استاندارد داوری ها در این دوره افزایش پیدا می کند.
انتصاب اعضای هیأت علمی همایش سینما در عصر دیجیتال
با حکم روح الله حسینی، دبیر همایش و مدیر مدرسه ملی سینما، اعضای هیأت علمی نخستین همایش: سینما در عصر دیجیتال منصوب شدند. بر اساس این خبر، محمدعلی حسین نژاد، اکبر عالمی، شیوا مقانلو، فاطمه حسینی شکیب، تورج منصوری و هادی خانیکی، شش عضو هیئت علمی این همایش هستند که از ۲۱ تا ۲۳ آبان ۱۳۹۷ برگزار میشود. دبیر این همایش در بخشی از متن حکم اعضای علمی آورده است: برنامهریزی جهت تأمین محتوای علمی و نظارت بر کیفیت مقالات، سخنرانیها و تولیدات این همایش از جمله وظایف کمیته علمی است که امیدوارم با حضور ارزشمند جنابعالی، به بهترین شکل ممکن طراحی شود و نتایج آن برگزاری رویدادی سرشار از نوآوری، پویایی، و مفید و مؤثر برای ارتقای دانش و بینش سینمای ایران باشد. مدرسه ملی سینمای ایران همایش: سینما در عصر دیجیتال را در تاریخ مذکور، با هدف ارزیابی و تجمیع تجربیات علمی در حوزههای گوناگون مرتبط با سینما در عصر دیجیتال و بهره گیری از مطالعات صورت گرفته در عرصه فناوریهای نوین و همچنین با همکاری و مشارکت صنوف سینمایی، موسسات تابعه سازمان سینمایی، مراکز علمی و دانشگاهی کشور و نهادهای فرهنگی و هنری و آموزشی فعال در حوزه فیلم و سینما برگزار میکند.
نشست خبری جشن خانه سینما در شهریور ۱۳۹۶
تورج منصوری، درباره اسپانسر جشن نوزدهم خانه سینما گفت: ما هنوز اسپانسری نداریم، شاید نگاهمان را از سال آینده تغییر بدهیم و انجمن بتواند محل هایی برای تامین بودجه پیدا کند و بودجه ای را از جایی برای موارد مالی بگیرد اما امسال خانه سینما بودجه را می دهد. بر اساس این خبر، نشست رسانه ای نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران صبح روز چهارشنبه ٨ شهریورماه با حضور هارون یشایایی، رئیس جشن، تورج منصوری، دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران و منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما؛ در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد. تورج منصوری در این نشست بیان کرد: قبل از تعطیل شدن خانه سینما گروهی مسئول شدند که بنشینند و فکری برای افزایش کیفیت جشن خانه سینما انجام دهند. این گروه هفت نفره جلسه ای گذشتند و قرار شد که ٣ نفر روی این موضوع کار کنند و ۴ نفر دیگر بعد از اتمام کار نظراتشان را بگویند. این شد که آکادمی هنر و فنون سینمای ایران به وجود آمد. اما بخاطر تعطیل شدن خانه سینما این کار به تعویق افتاد. بعد از باز شدن خانه سینما ما انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران را تشکیل دادیم. در حال حاضر ماموریت اول انجمن به پایان رسیده است و وارد مرحله بعدی شده ایم. راه های بعدی ما این خواهد بود که بازار فیلمسازی ایران را گسترش دهیم. از همه دوستان می خواهم که با انتقادهایشان به ما کمک کنند.
وی ادامه داد: تندیس جشن خانه سینما در سال ١٣٧۰، توسط آقای محمدی طراحی و ساخته شد. پایه این فیلم سرستون های تخت جمشید است که فیلمسازی روز آن ایستاده که بالهایش از نگاتیو است و پرده این را با دستانش نگاه داشته است و طرفی دیگر مانند شمع آب می شود. پانزده شاخه وجود دارد که برای اهدای جایزه در نظر گرفته شده است که هر کدام آنها سرشاخه ای دارند. هر کدام از این سرشاخه ها قرار است که دو نفر همراه در دفترشان داشته باشند که مجموع آنها حدود ۴۵ نفر خواهد بود. برای شاخه بازیگری ۴ تندیس، در شاخه فیلمنامه یک تندیس، در شاخه صدابرداری و صداگذاری ٢ تندیس، یک جایزه بهترین فیلم اهدا خواهد شد.
او اظهار کرد: امسال ما ۵ بزرگداشت خواهیم داشت که در کنار آن از خانواده یک شهید مدافع حرم تجلیل خواهیم کرد؛ اما اینکه تندیس به خانواده شهدای مدافع حرم اهدا کنیم، به نظرم شهید از جایگاه بسیار بالاتری برخوردار است، جایگاهی که بسیار والاتر از تندیس جشن خانه سینما خواهد بود.ه گفته وی، بزرگداشت های جشن از قبل از سوی هیات مدیره خانه سینما اعلام شده است و یک تقدیر نیز خواهیم داشت. منصوری در ادامه در پاسخ به این نقد که جشن سینما برگزیده ها را با لابی گری انتخاب می کند، اظهار کرد: شیوه رای گیری باید به شکلی باشد که ایرادهای آن را بگیریم تا بدون اعمال نفوذ انجام شود. تا الان هم اعمال نفوذی نبوده اما شیوه داوری به گونه ای بوده است که برخی اثر خود را بیشتر تبلیغ می کردند. وی افزود: رای دادن ما به این صورت است که داورهای هر شاخه از سوی آن شاخه معرفی و سپس تایید و به عنوان داوران تخصصی به کاندیداهای شاخه خود رای می دهند و سپس همه داوران به همه شاخه ها رای می دهند، بر همین اساس چون تعداد آرا بالا می رود و داوری در دو مرحله انجام می شود شائبه اعمال نفوذ از بین می رود. درباره بزرگداشت هم باید بگویم بزرگداشت حق کسانی است که به دنبال ایده می روند ولی در سال آینده شیوه آن هم تغییر می کند. در پایان امسال هم عملکردها مورد مطالعه قرار می گیرند تا عیب ها رفع شود.
منصوری، در ادامه گفت: ما در جشن ۱۵ شاخه داریم که برخی از شاخه ها خودشان جشن سالانه دارند و برگزیدگان خود را انتخاب می کنند و ما در تلاش هستیم تا این جشن ها نزدیک به جشن اصلی باشند. مساله بعد این است که ما نمی توانیم به شاخه ها برای انتخاب هایشان دستورالعمل ارائه دهیم. البته جشن تخصصی تنها جشن خانه سینما است و دیگر جشن ها برای تقدیر است. منصوری درباره اسپانسر جشن نوزدهم گفت: ما هنوز اسپانسری نداریم، شاید نگاهمان را از سال آینده تغییر بدهیم و انجمن بتواند محل هایی برای تامین بودجه پیدا کند و بودجه ای را از جایی برای موارد مالی بگیرد اما امسال خانه سینما بودجه را می دهد. دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران درباره شیوه رای گیری گفت: ما فرضی داریم مبنی بر اینکه سینماگران باید از ابتدای سال پیگیری سینما باشند و آثار مختلف را طی سال ببینند. اگر این اصل را قبول کنیم پس مبنا این است که داوران فیلم ها را دیده اند و اگر کسی ندیده است مشکل اساسی دارد و باید این موضوع را اصلاح کنیم تا ذره ذره چنین افرادی که فیلم ها را در طول سال نمی بینند در اقلیت قرار بگیرند. اینکه افراد در جاهای مختلف فیلم های مختلف را می بینند امکان بده بستان و رای به هم دادن را از بین می برد. وی درباره روند دریافت آرا توضیح داد: رای افراد به صورت مهر شده در اختیار دبیرخانه قرار می گیرد و کمیسیون صیانت از آرا شب گذشته رای ها را گرفته و فقط چهار نفر آن را دیده اند و سپس این پاکت در خدمت یشایایی قرار گرفته که این مربوط به دور اول است. در نهایت ۳۶۰ نفر به آثار رای می دهند و آن رای ها قابل دستکاری نیست و سلیقه باندی و گروهی در آن جایی ندارد امسال این روش را انجام دادیم تا خطاهایمان در بیاید و عیب گیری کنیم.
منصوری، در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: در حال حاضر ۱۵ نفر هیات موسس هستند که در طول سه سال به ۴۵ نفر می رسند. این یک الگوی کوچک است که ضمن جلو رفتن کامل می شود. این ۱۵ داور از طریق پیشنهاد صنف به ما معرفی شده اند یعنی صنوف گزینه های خود را به ما داده اند و دبیرخانه جشن گزینه ها را دعوت کرده تا در داوری حضور داشته باشند. کسانی که این امر را قبول کردند برای آنها حکمی صادر شده است که حکمشان به همراه پکیج فیلم های اکران شده و برنامه نمایش فیلم در خانه سینما به آنها ارایه شده است. وی در پایان تاکید کرد: به نظر شما داریوش عیاری فیلمبردار خوبی نیست، وی عضو خانه سینما نیست اما می توان داوری وی را نداشته باشیم. باز هم تاکید می کنم شاخه به معنای صنف نیست.
ابراز نگرانی از وضعیت بیمه سینماگران در فروردین ۱۳۹۴
تورج منصوری، فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران گفت: مسلماً آرزو و انتظار تمامی سینماگران دلسوز، ارتقای سینمای ملی ایران است اما دغدغه دوران بازنشستگی، بیمه، بیکاری و معیشت مانع از آن می شود که اهالی سینمای ایران به این مورد چندان توجه کنند! مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی:۳۳ روز افزود: من طی تمامی سال هایی که در سینما حضور دارم متوجه شده ام که کلی گویی هیچ فایده ای ندارد و از این رو قصد دارم انتظارم از مدیران فعلی سازمان سینمایی را به صورت مشخص مطرح کنم. انتظاری که من از مدیران فعلی سازمان سینمایی دارم قطعاً اگر دغدغه تمامی سینماگران نباشد، دغدغه بسیاری از آن ها خواهد بود. وی ادامه داد: من انتظارم از مسئولان سینمای ایران این است که به بیمه سینماگران نگاهی جدی داشته باشند. چرا که در حال حاضر وضعیت بیمه ما به شکلی است که هنگام بازنشستگی و کهنسالی عایدی مان در حد ضعیف ترین اقشار و طبقات جامعه است و به هیچ عنوان کفاف زندگی مان را نمی دهد. این در حالی است که سینماگران در هر صنف، رشته و رده ای، جزو افرادی هستند که در دوران حرفه ای کاری شان سعی به ارتقای فرهنگ کشورمان کرده اند و چنین وضعیت اسفباری در دوران پیری آن ها به هیچ وجه قابل قبول نیست.
منصوری، با تأکید بر اینکه مدیران سازمان سینمایی بهتر است به جای دادن وعده های بیش از حد در سال ۹۴ دغدغه های معیشتی تمامی اهالی سینمای ایران را برطرف نمایند اظهار داشت: اگر مسئولان ارشد سینمای کشور در سال جدید به طور کلی تمامی دغدغه های معیشتی، بیمه ای و رفاهی اهالی سینمای ایران را برطرف سازند به صورت ناخودآگاهانه شور و نشاطی تمامی اهالی سینما را در بر خواهد گرفت و این بار همه سینماگران می توانند دست به دست مدیران داده و با اتحاد و یکپارچگی به سمت آن بروند تا سینمای ملی کشور را به حد اعلا ارتقا داده و سپس سینمای ایران را در جهان به خوبی معرفی نمایند.
مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی آواز گنجشکها، یادآور شد: ورود به چنین مباحثی به عقیده من برای تمامی اهالی سینمای ایران که جزو فرهیختگان فرهنگی کشور هستند باعث تنزل شأن آنها می شود، اما دغدغه گذران زندگی مانع از آن می شود که سینماگران از ورود به چنین بحث هایی خودداری کنند. از این رو بر تمامی مدیران سینمایی کشور واجب و لازم است که به صورت جدی و یکپارچه مشکلات یومیه اهالی سینما را حل کنند.