● محل تـولد: تهـران
زندگینامه، آثـار و سوابق هنری
وی فارغالتحصیل جامعهشناسی از دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی) و همچنین فارغالتحصیل فیلمبرداری، از مدرسه عالی تلویزیون و سینما است. او دوره تخصصی نورپردازی را در فرانسه گذرانده است. قلیزاده، سال ۱۳۵۱، به عنوان فیلمبردار فیلم های خبری، مستند و داستانی در تلویزیون مشغول به کار شد و نخستین کارگردانی خود را در سال ۱۳۵۴ با فیلم ۱۶ میلیمتری حاجی عکاس، به عنوان پایان نامه تحصیلی انجام داد و فعالیت در سینمای حرفهای را از سال ۱۳۵۱ با فیلم پستچی به عنوان دستیار کارگردان آغاز کرد. وی در مراسم بزرگداشت خود، در خرداد ماه ۱۳۹۷ گفت: بعد از انقلاب مرجعیت فیلمبرداری با ورود فیلمبرداران جوان و آگاهی آنها تثبیت شد اما این سالها به دلیل کم توجهی خانه سینما، باعث کمرنگ شدن این مرجعیت شد و دیگر آنچه که از فیلمبرداران انتظار داشتیم در حال کمرنگ شدن است. وی در این مراسم اضافه کرد: سال ها است که فیلمی من را تکان نداده؛ اما فیلمبرداری فیلم: در دنیای تو ساعت چند است، من را تکان داد و در وانفسای فقر تصویری، احساس کردم فیلمبرداری هنوز زنده است.
دومین شب نقره ای فیلمبرداران سینمای ایران
دومین برنامه «شب نقرهای» با هدف تجلیل از چند فیلمبردار سینما و امضای تفاهمنامه بین انجمن فیلمبرداران و شورایعالی سینما، ۲۹ خرداد ماه ۱۳۹۷، در موزه سینما برگزار شد. تورج منصوری در ابتدای این مراسم گفت: انجمن فیلمبرداران تصمیم گرفت سالها بعد از درگذشت مهرداد فخیمی، فیلمبردار سینما، بزرگداشتی برای وی و چند فیلمبردار دیگر برگزار کند و نام این بزرگداشت «شب نقره ای» گذاشته شد. در ادامه مراسم بزرگداشت زنده یاد جمشید الوندی برگزار شد. در این بخش اصغر رفیعی جم، سخنانی درباره زنده یاد الوندی بیان کرد و گفت: حق انجمن فیلمبرداران بیش از اینها است و تا امروز ندیده ام که اگر برای فیلمبرداران مراسمی می گیرند در خور آنها باشد. در ادامه مراسم بزرگداشت حسن قلیزاده با حضور یداله صمدی برگزار شد. صمدی درباره قلیزاده گفت: به خودم اجازه نمی دهم درباره تکنیک های قلی زاده صحبت کنم چرا که خود را در این سطح نمی بینم اما همیشه برای وی از او که چیزهای بسیاری آموختم آرزوی موفقیت می کنم. همچنین فرشاد محمدی فیلمبردار نیز روی صحنه آمد تا از حسن قلیزاده تجلیل کند.
قلیزاده در این مراسم بیان کرد: بعد از انقلاب مرجعیت فیلمبرداری با ورود فیلمبرداران جوان و آگاهی آنها تثبیت شد اما این سالها به دلیل کم توجهی خانه سینما باعث کمرنگ شدن این مرجعیت شد و دیگر آنچه که از فیلمبرداران انتظار داشتیم در حال کمرنگ شدن است. این فیلمبردار توضیح داد: سال ها است که فیلمی من را تکان نداده اما فیلمبرداری: در دنیای تو ساعت چند است من را تکان داد و در وانفسای فقر تصویری احساس کردم فیلمبرداری هنوز زنده است. وی بیان کرد: خیلی به این تفاهمنامه ها که عملی نمی شود دلخوش نیستم و صبر می کنم تا زمانی که عملی شد خوشحال می شوم. آقای شاهسواری این روزها هر زمان به خانه سینما میآییم تا شما را ببینیم در جلسه هستید و این اصلا درست نیست. از شهرداری تهران نیز می خواهم تا یک خط مترو بین خانه سینما و قطعه هنرمندان بزند تا رفت و آمد برای ما راحت باشد.
بازیگر
۱۳۷۷ – هیوا
کارگردان
۱۳۷۸ – آسمان پرستاره
۱۳۷۱ – تماس شیطانی
۱۳۷۱ – راز گل سرخ
۱۳۵۹ – ۱۹۳۶
نویسنـده
۱۳۷۸ – آسمان پرستاره
۱۳۷۸ – بندر مه آلود
۱۳۷۱ – تماس شیطانی
۱۳۷۱ – راز گل سرخ
۱۳۷۰ – خانه خلوت
۱۳۶۹ – آپارتمان شماره ۱۳
۱۳۶۹ – جستجو در جزیره
۱۳۶۷ – کشتی آنجلیکا
۱۳۶۵ – میهمانی خصوصی
۱۳۵۹ – ۱۹۳۶
تهیهکننده
۱۳۵۹ – ۱۹۳۶
مدیر فیلمبـرداری
۱۳۵۲ – آدم کاغذی / سریال / کارگردان: پرویز کاردان
۱۳۵۵ – شراب خام / سریال / کارگردان: مرتضی علوی
۱۳۵۶ – انقلاب ۵۷ / کوتاه مستند / کارگردان: شخصی و جمعی
۱۳۵۹ – ۱۹۳۶ / فیلم بلند / کارگردان: بزرگنیا، حسن قلیزاده
۱۳۶۱ – مرگ سفید / فیلم بلند / کارگردان: حسین زندباف
۱۳۶۳ – پیک جنگل / فیلم بلند / کارگردان: حسن هدایت
۱۳۶۵ – آتش در زمستان / فیلم بلند / کارگردان: حسن هدایت
۱۳۶۵ – اجارهنشینها / فیلم بلند / کارگردان: داریوش مهرجویی
۱۳۶۶ – تیغ و ابریشم / فیلم بلند / کارگردان: مسعود کیمیایی
۱۳۶۷ – شیرک / فیلم بلند / کارگردان: داریوش مهرجویی
۱۳۶۷ – جهیزیه برای رباب / فیلم بلند / کارگردان: سیامک شایقی
۱۳۶۷ – سالهای خاکستر / فیلم بلند / کارگردان: مهدی صباغزاده
۱۳۶۷ – زرد قناری / فیلم بلند / کارگردان: رخشان بنیاعتماد
۱۳۶۸ – کشتی آنجلیکا / فیلم بلند / کارگردان: محمد بزرگنیا
۱۳۶۹ – گراند سینما / فیلم بلند / کارگردان: حسن هدایت
۱۳۶۹ – پول خارجی / فیلم بلند / کارگردان: رخشان بنیاعتماد
۱۳۶۹ – ساوالان / فیلم بلند / کارگردان: یداله صمدی
۱۳۷۰ – آپارتمان شماره ۱۳ / فیلم بلند / کارگردان: یداله صمدی
۱۳۷۰ – جستجو در جزیره / فیلم بلند / کارگردان: مهدی صباغزاده
۱۳۷۱ – قرق / فیلم بلند / کارگردان: احمد هاشمی
۱۳۷۲ – عیالوار / فیلم بلند / کارگردان: پرویز صبری
۱۳۷۲ – تماس شیطانی / فیلم بلند / کارگردان: حسن قلیزاده
۱۳۷۳ – جنگ نفتکشها / فیلم بلند / کارگردان: محمد بزرگنیا
۱۳۷۴ – در کمال خونسردی / فیلم بلند / کارگردان: سیامک شایقی
۱۳۷۴ – روزهای خوب زندگی / فیلم بلند / کارگردان: مهدی صباغزاده
۱۳۷۴ – کاکادو / فیلم بلند / کارگردان:تهمینه میلانی
۱۳۷۴ – بازیهای پنهان / فیلم بلند / کارگردان: کریم هاتفینیا
۱۳۷۵ – طوفان / بلند / کارگردان: محمد بزرگنیا
۱۳۷۵ – برادههای خورشید / فیلم بلند / کارگردان: حسین حقیقی
۱۳۷۷ – عشق کافی نیست / فیلم بلند / کارگردان: مهدی صباغزاده
۱۳۷۸ – آسمان پرستاره / فیلم بلند / کارگردان: حسن قلیزاده
۱۳۷۹ – دیوار شیشهای / سریال / کارگردان: مهدی صباغزاده
۱۳۸۰ – بانوی کوچک / فیلم بلند / کارگردان: مهدی صباغزاده
۱۳۸۱ – اعتراف / فیلم بلند / کارگردان: مهدی صباغزاده
۱۳۸۱ – شاهد / فیلم بلند / کارگردان: مهدی صباغزاده
۱۳۸۴ – گزارش مریم / فیلم بلند / کارگردان: اسماعیل براری
۱۳۸۵ – گناه من / فیلم بلند / کارگردان: مهرشاد کارخانی
۱۳۸۵ – دوستان / سریال / کارگردان: ضیاءالدین دری
۱۳۹۰ – خنده در باران
دستیار فیلمبردار
۱۳۵۲ – ملکه صبا / فیلم بلند / کارگردان: پیر کرال نیک
۱۳۵۴ – صحرای تاتارها / کارگردان: زورلینی
جشنوارهها
۱۳۶۵ – کاندیدای بهترین فیلمبرداری / اجارهنشینها / پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر
۱۳۶۸ – کاندیدای بهترین فیلمبرداری / ساوالان / هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر
۱۳۶۹ – کاندیدای بهترین فیلمبرداری / آپارتمان شماره ۱۳ / در نهمین دوره جشنواره فیلم فجر
۱۳۷۰ – برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه (خانه خلوت) در دهمین دوره جشنواره فیلم فجر
۱۳۷۰ – برنده سیمرغ بلورین – بهترین فیلمنامه / خانه خلوت / دهمین دوره جشنواره فیلم فجر
۱۳۷۰ – کاندیدای بهترین فیلمبرداری / قرق / دهمین دوره جشنواره فیلم فجر
۱۳۷۱ – کاندیدای بهترین فیلمبرداری / راز چشمه سرخ / یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر
۱۳۷۶ – دیپلم افتخار – بهترین فیلمبرداری / برادههای خورشید / اولین دوره جشن خانه سینما
۱۳۷۶ – کاندیدای بهترین فیلمبرداری / طوفان / اولین دوره جشن خانه سینما
۱۳۷۷ – برنده لوح افتخار – بهترین فیلمبرداری / طوفان / هفتمین دوره جشنواره فیلم دفاع مقدس