● محل تـولد: تهـران
زندگینامه، آثـار و سوابق هنری
وی فارغالتحصیل جامعهشناسی از دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی) و همچنین فارغالتحصیل فیلمبرداری، از مدرسه عالی تلویزیون و سینما است. او دوره تخصصی نورپردازی را در فرانسه گذرانده است. قلیزاده، سال ١٣۵١، به عنوان فیلمبردار فیلم های خبری، مستند و داستانی در تلویزیون مشغول به کار شد و نخستین کارگردانی خود را در سال ١٣۵۴ با فیلم ١۶ میلیمتری حاجی عکاس، به عنوان پایان نامه تحصیلی انجام داد و فعالیت در سینمای حرفهای را از سال ١٣۵١ با فیلم پستچی به عنوان دستیار کارگردان آغاز کرد. وی در مراسم بزرگداشت خود، در خرداد ماه ١٣٩٧ گفت: بعد از انقلاب مرجعیت فیلمبرداری با ورود فیلمبرداران جوان و آگاهی آنها تثبیت شد اما این سالها به دلیل کم توجهی خانه سینما، باعث کمرنگ شدن این مرجعیت شد و دیگر آنچه که از فیلمبرداران انتظار داشتیم در حال کمرنگ شدن است. وی در این مراسم اضافه کرد: سال ها است که فیلمی من را تکان نداده؛ اما فیلمبرداری فیلم: در دنیای تو ساعت چند است، من را تکان داد و در وانفسای فقر تصویری، احساس کردم فیلمبرداری هنوز زنده است.
دومین شب نقره ای فیلمبرداران سینمای ایران
دومین برنامه «شب نقرهای» با هدف تجلیل از چند فیلمبردار سینما و امضای تفاهمنامه بین انجمن فیلمبرداران و شورایعالی سینما، ۲۹ خرداد ماه ۱۳۹۷، در موزه سینما برگزار شد. تورج منصوری در ابتدای این مراسم گفت: انجمن فیلمبرداران تصمیم گرفت سالها بعد از درگذشت مهرداد فخیمی، فیلمبردار سینما، بزرگداشتی برای وی و چند فیلمبردار دیگر برگزار کند و نام این بزرگداشت «شب نقره ای» گذاشته شد. در ادامه مراسم بزرگداشت زنده یاد جمشید الوندی برگزار شد. در این بخش اصغر رفیعی جم، سخنانی درباره زنده یاد الوندی بیان کرد و گفت: حق انجمن فیلمبرداران بیش از اینها است و تا امروز ندیده ام که اگر برای فیلمبرداران مراسمی می گیرند در خور آنها باشد. در ادامه مراسم بزرگداشت حسن قلیزاده با حضور یداله صمدی برگزار شد. صمدی درباره قلیزاده گفت: به خودم اجازه نمی دهم درباره تکنیک های قلی زاده صحبت کنم چرا که خود را در این سطح نمی بینم اما همیشه برای وی از او که چیزهای بسیاری آموختم آرزوی موفقیت می کنم. همچنین فرشاد محمدی فیلمبردار نیز روی صحنه آمد تا از حسن قلیزاده تجلیل کند.
قلیزاده در این مراسم بیان کرد: بعد از انقلاب مرجعیت فیلمبرداری با ورود فیلمبرداران جوان و آگاهی آنها تثبیت شد اما این سالها به دلیل کم توجهی خانه سینما باعث کمرنگ شدن این مرجعیت شد و دیگر آنچه که از فیلمبرداران انتظار داشتیم در حال کمرنگ شدن است. این فیلمبردار توضیح داد: سال ها است که فیلمی من را تکان نداده اما فیلمبرداری: در دنیای تو ساعت چند است من را تکان داد و در وانفسای فقر تصویری احساس کردم فیلمبرداری هنوز زنده است. وی بیان کرد: خیلی به این تفاهمنامه ها که عملی نمی شود دلخوش نیستم و صبر می کنم تا زمانی که عملی شد خوشحال می شوم. آقای شاهسواری این روزها هر زمان به خانه سینما میآییم تا شما را ببینیم در جلسه هستید و این اصلا درست نیست. از شهرداری تهران نیز می خواهم تا یک خط مترو بین خانه سینما و قطعه هنرمندان بزند تا رفت و آمد برای ما راحت باشد.
بازیگر
۱۳۷۷ – هیوا
کارگردان
۱۳۷۸ – آسمان پرستاره
۱۳۷۱ – تماس شیطانی
۱۳۷۱ – راز گل سرخ
۱۳۵۹ – ۱۹۳۶
نویسنـده
۱۳۷۸ – آسمان پرستاره
۱۳۷۸ – بندر مه آلود
۱۳۷۱ – تماس شیطانی
۱۳۷۱ – راز گل سرخ
۱۳۷۰ – خانه خلوت
۱۳۶۹ – آپارتمان شماره ۱۳
۱۳۶۹ – جستجو در جزیره
۱۳۶۷ – کشتی آنجلیکا
۱۳۶۵ – میهمانی خصوصی
۱۳۵۹ – ۱۹۳۶
تهیهکننده
۱۳۵۹ – ۱۹۳۶
مدیر فیلمبـرداری
١٣۵٢ – آدم کاغذی / سریال / کارگردان: پرویز کاردان
١٣۵۵ – شراب خام / سریال / کارگردان: مرتضی علوی
١٣۵۶ – انقلاب ۵٧ / کوتاه مستند / کارگردان: شخصی و جمعی
١٣۵٩ – ١٩٣۶ / فیلم بلند / کارگردان: بزرگنیا، حسن قلیزاده
١٣۶١ – مرگ سفید / فیلم بلند / کارگردان: حسین زندباف
١٣۶٣ – پیک جنگل / فیلم بلند / کارگردان: حسن هدایت
١٣۶۵ – آتش در زمستان / فیلم بلند / کارگردان: حسن هدایت
١٣۶۵ – اجارهنشینها / فیلم بلند / کارگردان: داریوش مهرجویی
١٣۶۶ – تیغ و ابریشم / فیلم بلند / کارگردان: مسعود کیمیایی
١٣۶٧ – شیرک / فیلم بلند / کارگردان: داریوش مهرجویی
١٣۶٧ – جهیزیه برای رباب / فیلم بلند / کارگردان: سیامک شایقی
١٣۶٧ – سالهای خاکستر / فیلم بلند / کارگردان: مهدی صباغزاده
١٣۶٧ – زرد قناری / فیلم بلند / کارگردان: رخشان بنیاعتماد
١٣۶٨ – کشتی آنجلیکا / فیلم بلند / کارگردان: محمد بزرگنیا
١٣۶٩ – گراند سینما / فیلم بلند / کارگردان: حسن هدایت
١٣۶٩ – پول خارجی / فیلم بلند / کارگردان: رخشان بنیاعتماد
١٣۶٩ – ساوالان / فیلم بلند / کارگردان: یداله صمدی
١٣٧٠ – آپارتمان شماره ١٣ / فیلم بلند / کارگردان: یداله صمدی
١٣٧٠ – جستجو در جزیره / فیلم بلند / کارگردان: مهدی صباغزاده
١٣٧١ – قرق / فیلم بلند / کارگردان: احمد هاشمی
١٣٧٢ – عیالوار / فیلم بلند / کارگردان: پرویز صبری
١٣٧٢ – تماس شیطانی / فیلم بلند / کارگردان: حسن قلیزاده
١٣٧٣ – جنگ نفتکشها / فیلم بلند / کارگردان: محمد بزرگنیا
١٣٧۴ – در کمال خونسردی / فیلم بلند / کارگردان: سیامک شایقی
١٣٧۴ – روزهای خوب زندگی / فیلم بلند / کارگردان: مهدی صباغزاده
١٣٧۴ – کاکادو / فیلم بلند / کارگردان:تهمینه میلانی
١٣٧۴ – بازیهای پنهان / فیلم بلند / کارگردان: کریم هاتفینیا
١٣٧۵ – طوفان / بلند / کارگردان: محمد بزرگنیا
١٣٧۵ – برادههای خورشید / فیلم بلند / کارگردان: حسین حقیقی
١٣٧٧ – عشق کافی نیست / فیلم بلند / کارگردان: مهدی صباغزاده
١٣٧٨ – آسمان پرستاره / فیلم بلند / کارگردان: حسن قلیزاده
١٣٧٩ – دیوار شیشهای / سریال / کارگردان: مهدی صباغزاده
١٣٨٠ – بانوی کوچک / فیلم بلند / کارگردان: مهدی صباغزاده
١٣٨١ – اعتراف / فیلم بلند / کارگردان: مهدی صباغزاده
١٣٨١ – شاهد / فیلم بلند / کارگردان: مهدی صباغزاده
١٣٨۴ – گزارش مریم / فیلم بلند / کارگردان: اسماعیل براری
١٣٨۵ – گناه من / فیلم بلند / کارگردان: مهرشاد کارخانی
١٣٨۵ – دوستان / سریال / کارگردان: ضیاءالدین دری
۱۳۹۰ – خنده در باران
دستیار فیلمبردار
١٣۵٢ – ملکه صبا / فیلم بلند / کارگردان: پیر کرال نیک
١٣۵۴ – صحرای تاتارها / کارگردان: زورلینی
جشنوارهها
۱۳۶۵ – کاندیدای بهترین فیلمبرداری / اجارهنشینها / پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر
۱۳۶۸ – کاندیدای بهترین فیلمبرداری / ساوالان / هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر
۱۳۶۹ – کاندیدای بهترین فیلمبرداری / آپارتمان شماره ۱۳ / در نهمین دوره جشنواره فیلم فجر
۱۳۷۰ – برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه (خانه خلوت) در دهمین دوره جشنواره فیلم فجر
۱۳۷۰ – برنده سیمرغ بلورین – بهترین فیلمنامه / خانه خلوت / دهمین دوره جشنواره فیلم فجر
۱۳۷۰ – کاندیدای بهترین فیلمبرداری / قرق / دهمین دوره جشنواره فیلم فجر
۱۳۷۱ – کاندیدای بهترین فیلمبرداری / راز چشمه سرخ / یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر
۱۳۷۶ – دیپلم افتخار – بهترین فیلمبرداری / برادههای خورشید / اولین دوره جشن خانه سینما
۱۳۷۶ – کاندیدای بهترین فیلمبرداری / طوفان / اولین دوره جشن خانه سینما
۱۳۷۷ – برنده لوح افتخار – بهترین فیلمبرداری / طوفان / هفتمین دوره جشنواره فیلم دفاع مقدس