● محل تـولد: سننـدج
● وب سایت: www.kamkars.net
زندگینامه، آثـار و سوابق هنری
وی فرزند ارشد مرحوم استاد حسن کامکار است و طبیعتاً در فضایی آکنده از عشق به موسیقی، کارش را آغاز کرد. در نوجوانی آکاردئون می زد. با برادران و تنها خواهرشان گام به گام کار گروهی را آغاز کردند و در همان سنندج در باشگاه افسران، مدارس و تالارهای این شهر، موسیقی ردیف دستگاهی و همچنین موسیقی کردی را اجرا می کردند. او پس از اخذ مدرک دیپلم در رشته طبیعی از سنندج به تهران آمد. پدرش از دوستان استاد حسین دهلوی بود و پسر را برای راهنمایی به نزد ایشان فرستاد و و استاد وی را راهنماییی کرد تا به مدت دو سال در هنرستان شبانه عالی موسیقی کارشناس موسیقی شود و با همین عنوان به سنندج برگشت و به آموزش موسیقی در زادگاهش مشغول شد. سال ۱۳۵۱، به دانشکده موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران وارد شد و در رشته آهنگسازی با رتبه ی اول لیسانس گرفت. با بورس اهدایی از کشور ایتالیا عازم رم شد و در کنسرواتوار سانتاچی چیلای رم، فنون کنترپوان و فوگ را طی مدت یک سال و نیم آموخت. او مدتی بعد به آمریکا رفت و فوق لیسانس اش را از دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو آمریکا در رشته تاریخ موسیقی اخذ کرد . پس از آنکه در سال پنجاه و هشت به ایران برگشت. وی به مدت ۱۰سال در دانشگاه هنر به تدریس موسیقی مشغول و مدیریت گروه موسیقی این دانشگاه را به مدت ۶ سال، از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۷۸، عهده دار بود. وی در دانشگاه فارابی نیز به انتقال آموخته های خود پرداخت. دراین مدت شکل گیری گروه کامکارها نیز رسمی تر شده بود و مدیریت آن بنابر سنت خانوادگی و تجربیات علمی و عملی وی، به عهده او گذاشته شد.
استاد هوشنگ کامکار، به فراخور تحصیلات آکادمیک خود در موسیقی، به تالیف و ترجمه آثاری تخصصی دراین زمینه دست یازیده است که از جمله آنها می توان به اصول ارکستراسیون، نوشته: ریمسکی کورساکوف (انتشارات چنگ – ۱۳۶۲)، فوگ و انوانسیون، هارمونی قرن بیستم، کنترپوان مدال، موسیقی کلاسیک و رمانتیک، ارکستراسیون، کنترپوان و آموزش آهنگ سازی، اشاره کرد. تصنیف: کجایید ای شهیدان خدایی؛ یکی از مشهورترین آهنگ هایی است که ساخت و تنظیم و با صدای برادرش بیژن کامکار اجرا کرد. آهنگ: سرود سرزمین، با شعری از: لنگستون هیوز، شاعر سیاهان آمریکا و ترجمه احمد شاملو نیز از دیگر آثار مشهور استاد هوشنگ کامکار اشت.
وی فعالیت خود را در زمینه موسیقی فیلم، از سال ۱۳۶۲، با ساخت موسیقی فیلم پل آزادی آغاز کرده و در این زمینه نیز به تجربیات ارزنده ای دست یافته است. وی هم اکنون، مدیریت گروه کامکارها و آموزشگاه موسیقی کامکارها را به عهده دارد و همچنان با تجربه و انرژی بسیار، به آموزش، تالیف و ساخت آثار ارزنده تازه اهتمام می ورزد. آخرین اثر ترجمهای هوشنگ کامکار، کتاب کنترپوآن، نوشته والتر پیستون است که انتشارات افق، در پاییز ۱۳۸۶، به بازار کتاب عرضه کرده است. والتر پیستون (Walter Piston؛ ۲۰ ژانویه ۱۸۹۴ – ۱۲ نوامبر ۱۹۷۶)، نوازنده پیانو و ویولن، آهنگساز، موسیقیدان و رهبر ارکستر اهل آمریکا بود. وی برنده جوایزی همچون جایزه پولیتزرِ موسیقی و کمکهزینه گوگنهایم شده است.
آهنگسازی
– دور تا نزدیک
– پوئم سمفونی خرمشهر و حلبچه
– منظومه سمفونیک مولانا
– خورشید مستان
– سروکی دل
– محاق
– در گلستانه
– بهاران آبیدر
– بر تارک سپیده
– به یاد حافظ
– سماع مجلسیان
– سماع ضربیها
– بالهٔ شهرزاد
– پوئم سمفونیک کردی
– شباهنگام
– کوچ بنفشهها
– کوچه چوارباخ
ترجمه و تالیف
۱۳۶۲ – اصول ارکستراسیون – اثر ریمسکی کورساکوف – انتشارات چنگ – تهران
۱۳۷۰ – فوگ و انوانسیون – فنون اصلی آهنگسازی در تئوری و عمل – اثر جان ورال – انتشارات پارت – تهران
۱۳۷۵ – هارمونی قرن بیستم – اثر وینسنت پرسی کتی – انتشارات دانشگاه هنر
۱۳۷۷ – کنترپوان مدال (براساس شیوهٔ موسیقی قرن شانزدهم) اثر دیوید بویدن – انتشارات دانشگاه هنر
۱۳۸۰ – موسیقی کلاسیک و رمانتیک – انتشارات دانشگاه هنر
۱۳۸۲ – ارکستراسیون – اثر کنت کنان – نشر افکار
تبحر در یک ساز، ملاک هنرمند بودن نیست
استاد هوشنگ کامکار در یک نشست خبری گفت: هنرمند باید دارای شخصیت هنری باشد و فقط داشتن تبحر در یک ساز، ملاک هنرمند بودن نیست. سرپرست گروه کامکارها، همچنین با انتقاد از افزایش کنسرتهای بی کیفیت گروههای موسیقی، خاطرنشان کرد: باید رادیو و تلویزیون و متولیان امر کمک کنند که موسیقی خوب به مردم ارائه شود. وی در جمع خبرنگاران استان کردستان اظهار کرد: امروز وقتی ارکستر فیلارمونیک کردستان را دیدم دوست داشتم پدرم زنده بود و میدید که چه انقلاب فرهنگی در شهر سنندج اتفاق افتاده است. وی افزود: طی چندین سفری که به کردستان داشتم گروههای موسیقی بسیار خوبی را دیدم که بسیار تحسینبرانگیز، موسیقی را با جذابیت و پرتکنیک میزدند. این گروهها ملودیها و سازهای پیچیده را بسیار تعجب آور میزدند و قطعاتی را اجرا می کردند که در سطح بین المللی بود. او عنوان کرد: به نسبت امکاناتی که در این شهر وجود دارد، ارکستر فیلارمونیک سنندج حتی از ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی ایران هم بهتر است. وی اضافه کرد: امروز دیدم که کودکان و نوجوانان کردستانی، ساز ترمبون و هورن را که از سختترین و پیچیدهترین سازهای ارکستر هستند بسیار خوب اجرا میکردند و برایم بسیار جای خوشحالی داشت. وی با تاکید بر اینکه باید تمهیداتی اتخاذ شود که این گروهها به جاهای دیگر معرفی شوند، افزود: شهر سنندج در واقع شهر هنر ایران زمین است.
او خواستار کمک مسئولان و دست اندرکاران کردستان به رشد بیشتر موسیقی در این استان شد و یادآور شد: باید کاری کرد که موسیقی ثمره بیشتری دهد و همچنین ارکست کودکان سنندج بتواند از لحاظ محتوایی موفق تر عمل کند. عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران افزود: در حال حاضر در سطح تهران بیش از ۵۰۰ آموزشگاه آزاد موسیقی و در سنندج نیز چندین آموزشگاه داریم که تنها از نظر کمیت در حال فعالیت هستند و از نظر کیفیت به هنر موسیقی ما کمکی نکرده اند. وی با اشاره به اینکه اجرای یک اثر هنری واقعی، هزینه های بسیار بالایی دارد، اظهارداشت: متاسفانه به همین دلیل هر روز شاهد اجرای کارهای بسیار ضعیفی هستیم و در کمال تعجب همین افراد، هر چند مدت یکبار نیز کنسرت برگزار می کنند. وی علت موفق بودن هنرمندانی که با وجود اجرای کارهای ضعیف همواره دیده می شوند را مقوله شنیداری در بحث موسیقی عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه یک قطعه زیاد تکرار می شود و رسانه ملی و رادیو نیز از این کارها حمایت می کنند؛ گوش مردم به آنها عادت کرده و نتیجه آن فراگیر شدن موسیقی ضعیف بسیاری از خواننده های امروزی است.
رونمایی از آلبوم هیچ در هیچ، در فرهنگسرای ارسباران
آلبوم: هیچ در هیچ؛ با شش قطعه از آثار هوشنگ کامکار و اشعار مدرن و سپید بیژن جلالی و آواز ارسلان کامکار و صبا کامکار، برای ارکستر سمفونیک تنظیم شده است. محتوای این اثر، موسیقی مدرن و معاصر ایران است که پیوندی میان موسیقی معاصر مدرن و موسیقی سنتی ایران است. ترکیب عوامل و ویژگیهای موسیقی مدرن امروز جهان و توجه به کاربُرد از این موارد برای جلوهی روح ایرانی،از شاخصههای مهم این آلبوم است که توسط موسسه فرهنگی هنری راوی آذر کیمیا، تولید و منتشر شده است. این آلبوم در تیرماه ۱۳۹۷ در فرهنگسرای ارسباران رونمایی شد.