امیرحسین فردی

تـولد: ۵ مهر ١٣٢٨

محل تـولد: قره تپـه – اردبیل
درگـذشت: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ در تهران

زندگی‌نامه، آثـار و سوابق هنری
وی در روستای کوچک قره تپه، واقع در دامنه ‌های جنوبی سبلان، قدم بر جهان گذاشت. بخش هایی از سال‌های کودکی خود را در آن روستا گذراند و از همان طفولیت با حمایت و توصیه‌های مادر، نزد باسوادان روستا، خواندن و نوشتن را آغاز کرد. پدرش نظامی بود و مجبور به انجام ماموریت در شهرهای مختلف. امیر در همان سال‌های پیش از دبستان از روستا مهاجرت کرد و مدتی در شهرهای کرمان و دلیجان زندگی کرد. برای اولین بار در شهر دلیجان پا به کلاس درس گذاشت، درحالی که دو سال بزرگتر از همکلاسی‌هایش بود. از آنجا که خواندن را پیش تر آموخته بود، و با منظومه‌ها و داستان‌های ترکی مانوس شده بود، کتاب‌های درسی برایش بسیار ساده و کسالت آور بود. شاید از همان روزها بود که اعتماد خود به آموزش‌های آکادمیک و رسمی را از دست داد و تا پایان عمر هم بر همین اعتقاد بود. آخرین ماموریت پدر در شهر تهران بود و خانواده کوچکش را با خود به تهران آورد. بعد از بازنشستگی پدر، برای همیشه ساکن تهران شدند; ابتدا محله وصفنارد، و بعد محله جی. فوتبال و رمان؛ تمام دلخوشی های امیرحسین نوجوان بودند. کلبه عمو تم، “ر باد رفته و چند اثر از بالزاک و داستایوفسکی از اولین آثاری بود که خواند. سال آخر دبیرستان، مرحوم اکبر رادی، معلم انشایش شد و اولین تشویق ها از جانب او صورت گرفت. همان سال رمانی چهار صد صفحه ای نوشت به نام “زیر دیوار سبلان”. اکبر رادی با خواندن آن، بسیار تشویق و راهنمایی اش کرد. از طریق او با آثار جلال آل احمد و غلامحسین ساعدی آشنا شد.

اواخر دبیرستان، در سال ۱۳۴۸، پدر او از دنیا رفت و وی سرپرست خانواده شد. فقر، پررنگ ترین خاطره او از آن سالهاست. بعد از دیپلم، بلافاصله به سربازی رفت و دو سال را در شاه آباد غرب (اسلام آباد غرب) گذراند. در آنجا هم فوتبال را کنار نگذاشت و کاپیتان تیم پادگان شد. سربازی که تمام شد، فقر او را به سوی کار کردن سوق داد. در بانک صادرات استخدام شد و سرو سامانی به زندگی مادر و خواهر و برادر کوچکش داد. همان سالها پایش به مسجد محله باز شد و کتابخانه کوچکش را پیدا کرد. روزها در بانک بود و عصرها در کتابخانه مسجد. مطالعات جدی تر را از همان جا آغاز کرد و با گسترش فعالیت های فرهنگی مسجد او در جایگاه هدایت جوانان و نوجوانان علاقمند به کتابخوانی و قصه نویسی قرار گرفت، همانگونه که پیشترها در زمین های خاکی فوتبال به این جایگاه رسیده بود. در سال ۵۶، که بیشترین سهام بانک صادرات به یک یهودی صهیونیست واگذار شد، او از بانک استعفا داد تا کارگزار و کارمند چنین جریانی نباشد. با از دست دادن شغلش، تمام وقت به خدمت کتابخانه مسجد و فعالیت فرهنگی اش؛ که در آن روزها رنگ و بوی انقلابی به خود گرفته بود، در آمد. آن روزها، او یک انقلابی تمام عیار شده بود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در آبان ماه ۱۳۵۸، به حوزه اندیشه و هنر اسلامی پیوست. بخش ادبیات داستانی در حوزه را با همراهی شهید حسن جعفربیگلو و محسن مخلباف بنیانگذاری کرد. در آن سالها سوره بچه های مسجد که مرتبط با ادبیات کودکان و نوجوانان بود را راه اندازی و شش شماره از آن را منتشر کرد.

در شهریور ماه سال ۱۳۶۱ به کیهان بچه ها دعوت شد و به عنوان سردبیر، عهده دار هدایت قدیمی ترین نشریه کودکان و نوجوانان کشور شد، و مدتی بعد به علت اختلاف نظراتی که در حوزه پیش آمد، آنجا را ترک و تمام انرژی و توان خود را صرف کیهان بچه ها کرد. در اولین قدم طی یک مصاحبه زنده تلویزیونی اعلام کرد که مجله کیهان بچه ها آمادگی همکاری با همه نویسندگان، شاعران و تصویرگران کودک و نوجوان را دارد و از آن پس کیهان بچه ها تبدیل به عرصه فعالیت هنرمندان شعر و داستان کودک و نوجوان شد. شوراهای داستان، شعر و تصویرگری در تحریریه کیهان بچه ها تشکیل شد که ماحصل آن نقد و بررسی و انتخاب بهترین آثار ارسالی به دفتر مجله بود. حاصل این کار در طی سالها، معرفی نویسندگان و شاعران بی شماری به جامعه ادبی کشور بود. در سال ۱۳۶۸، کیهان علمی را راه اندازی کرد و با همکاری بزرگانی چون استاد احمد بیرشک جایگاه شایسته ای به عنوان اولین مجله علمی کودکان و نوجوانان پیدا کرد. این مجله پس از ۵ سال فعالیت، به دلیل مشکلات مالی موسسه کیهان تعطیل شد. در دهه ۶۰ جلسات داستان نویسی مسجد جوادالائمه را هر هفته به طور منظم در کتابخانه مسجد، تشکیل داد. در این جلسات که به صورت کارگاهی اداره می شد، رمانهای بزرگ جهان و داستانهای نوشته شده اعضا خوانده و مورد بحث و نقد قرار می گرفت. پس از تربیت شاگردانی چند، در سال ۱۳۷۵، با به راه اندازی جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی پور، با همکاری شاگردان دیروز، که امروز با عنوان شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه فعالیت می کنند، جنبه گسترده تری به فعالیت های ادبی مسجد داد.

در سال ۱۳۷۷، در تشکیل انجمن نویسندگان کودک ونوجوان و در سال ۱۳۷۸ در تشکیل انجمن قلم ایران حضور موثر داشت. در سال ۱۳۸۱ به مناسبت بیستمین سال سردبیری اش در کیهان بچه ها، مراسم بزرگداشتی با عنوان: بیست سال عاشقی برگزار شد و در همان سال برای حضور مجدد در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی” از او دعوت به عمل آمد. بدین ترتیب او بعد از بیست سال جدایی از حوزه، با عنوان مدیر کارگاه قصه و رمان، به خانه هنر انقلاب بازگشت. در سِمت جدید تلاش گسترده ای برای رونق دادن به ادبیات انقلاب اسلامی آغاز کرد که در ادامه منجربه شکل گیری جشنواره داستان انقلاب اسلامی شد. در سال ۱۳۸۷، موفق به دریافت نشان درجه یک هنری از وزارت ارشاد دولت وقت شد. در شهریور ماه سال ۱۳۸۹ به “مدیریت دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری” منصوب و تا پایان عمر – در کنار مدیرمسئولی کیهان بچه ها- در این مرکز مشغول خدمت به ادبیات انقلاب اسلامی بود. در سال ۱۳۹۱ در اولین “جشنواره پیش نگاران مطبوعات” از وی به عنوان یکی از پیش کسوتان عرضه مطبوعات، تقدیر به عمل آمد.

امیرحسین فردی، از روزنامه‌نگاران، نویسندگان و فعالان عرصه ادبیات داستانی ایران بود و سابقه حرفه‌ای درخشانی داشت. وی بیشترین زمان عمر گرانقدرش را به تربیت شاگردانی پرداخت که امروزه هر یک سکاندار گوشه ای از فرهنگ این مرز و بوم هستند و بدین علت کمتر به نوشتن و طبع اثر پرداخت؛ رمان ها و کتاب هایی همچون آشیانه در مه، سیاه چمن، اسماعیل، گرگ سالی و… از استاد به جا مانده که با ارائه قلمی پرتوان، نثری لطیف و پرمحتوا، نام وی را به عنوان امیر ادبیات انقلاب جاودان نموده است.

عضویت در حوزه اندیشه و هنر اسلامی (حوزه هنری)، سردبیری و مدیرمسئولی کیهان بچه‌ها (به مدت ۳۱ سال)، مؤسس و مدیر مسئول کیهان علمی، مدیریت مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، عضویت در شورای داستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضویت در شورای داستان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، چندین بار داوری برای کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، جشنواره و شورای ادبیات داستانی نیروی مقاومت بسیج، جشنواره راهیان نور، انجمن قلم ایران، جشنواره قصه‌های قرآنی از تجربه‌های دیگر وی بود. مسئولیت و مدیریت کارگاه قصه و رمان حوزۀ هنری نیز از سوابق مسئولیت‌های اجرایی وی است.

آثـار
– گرگ سالی – برگزیده در سال ۱۳۹۳ به عنوان کتاب ویژه سال، در بخش انقلاب و دفاع مقدس
– اسماعیل
– سیاه چمن
– آشیانه در مه
– کوچک جنگلی
– افسانه اصلان
– امام اول
– بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
– امام خمینی
– تختی افسانه نبود
– حضرت ابراهیم (ع)
– حضرت اسماعیل (ع)
– خسته نباشی گل بهار
– روح الله
– قصه های گل بهار
– روزی که تو آمدی
– ملاقات با آفتاب
– میرزا کوچک خان
– میهمان ملائک
– هامون، زهکلوت و آن حوالی (سفرنامه)
– یک دنیا پروانه
– یک مشت نقل رنگی

چرم مشهد
0 0 رای ها
امتیـازدهی
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ارسـال پیـام
لطفـا مقـاله یا رزومـه هنـری خود را به این آدرس ارسال کنید: info@artmag.ir
تا دقایقی دیگـر، پاسخ شما ارسـال خـواهد شد.