نمايشگاه‌ها و جشنواره‌ها

افتتاح نمایشگاهی از آثار ۴۰ هنرمند پیشکسوت هنرهای سنتی

رئیس فرهنگستان هنر گفت: هنر ایران با احیا شدن نظام استادشاگردی احیا می‌شود که در نهایت به احیای هنرهای سنتی منجر خواهد شد؛ بنابراین اگر بخواهیم سیطره هنرهای سنتی را حفظ کنیم، پیش‌کسوتان می‌توانند به ما کمک کنند.

به گزارش روابط‌عمومی مؤسسه صبا، وابسته به فرهنگستان هنر، مراسم تجلیل از هنرمندان پیش‌کسوت و افتتاح نمایشگاه «گنجینه مانا»، عصر روز سه‌شنبه، ۸ تیر ۱۴۰۰، با حضور بهمن نامورمطلق رئیس فرهنگستان هنر؛ سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیش‌کسوت؛ مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران؛ و جمعی از هنرمندان پیش‌کسوت در مؤسسه فرهنگی‌هنری صبا برگزار شد.

نمایشگاه «گنجینه مانا» آثار ۴۰ هنرمند پیش‌کسوت عرصه هنرهای سنتی در رشته‌های مختلفی همچون معرق و منبت، تراش بلور و شیشه، میناکاری، گچ‌بری، طراحی فرش، دوخت‌های سنتی و تزیینی، طراحی نقوش و چاپ، زیورآلات، نقاشی روی شیشه و سفال و آینه‌کاری است و علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این آثار از ۹ تا ۱۹ تیر ۱۴۰۰ به گالری آینه مؤسسه صبا مراجعه کنند.

در ابتدای مراسم نیکنام حسینی‌پور با یادکردن از استاد و هنرمند فقید، الله‌وردی افراش، سخنانش را آغاز کرد و گفت: جایگاه هنرهای سنتی، به‌عنوان بخشی هویت‌بخش، همیشه و در همه تاریخ مورد توجه بوده است؛ زیرا قسمت عمده‌ای از فرهنگ و هنر و تاریخ این سرزمین با آن پیوند خورده است.

وی گفت: نمی‌توان از هنرهای سنتی صحبت کرد اما از تاریخ نگفت. هنرهای سنتی تحول و تطور تاریخی این مرز و بوم را نشان می‌دهد. هنرمندانی که در اینجا حاضرند نمونه‌ای از جمع بسیار بزرگی در این سرزمین پهناورند که در نقاط مختلف ایران به هنرمندی و هنرآرایی مشغول‌اند. این هنرمندان با ذهن خلاق و دست‌های پُرتوان خود اجسام مختلف را به آثار هنری بدیع تبدیل می‌کنند؛ یعنی هم ذهنی خلاق دارند و هم دست‌هایی هنرساز و تا چه میزان باید هنرمند باشید که این توازن را میان ذهن ودست فراهم کنید و چه بسا بتوانیم بگوییم اینها کیمیاگر هستند.

مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیش‌کسوت در ادامه خطاب به هنرمندان حاضر در مراسم گفت: شما هنرمندان با ذهن خلاق خود از هیچ‌چیز همه‌چیز درست می‌کنید و حافظ میراث هنری ایرانی در طول تاریخ بوده‌اید و تاریخ را به نسل جدید پیوند زده‌اید. این هنرها در زندگی روزمره ما نمود دارند؛ در خانه‌هایی که از صنایع‌دستی استفاده می‌شود آرامش خاصی وجود دارد.

او گفت: شهر خلاق به معنای محیط فرهنگی واجتماعی است که در آن امکان تحقق استعداد و خلاقیت افراد یعنی شهروندان فراهم است و در آن، بازار هنرها و صنایع فرهنگی نسبت به سایر ابعاد اقتصادی از اهمیت و موقعیت بالاتری برخوردار است پس با توجه به تنوع گسترده فرهنگی در ایران و بسترهای مناسبی که وجود دارد، توجه به اقتصاد فرهنگ و هنرهای سنتی که استعداد هر بخش از کشور را نشان می‌دهد، می‌تواند باعث اشتغال زایی شود چرا که هنر زایش دارد و زبان هنر زبان صلح، آرامش و دوستی است.

این مدیر فرهنگی گفت: مهم‌ترین دغدغه ما در حوزه هنرهای سنتی بحث آموزش است و اینکه چگونه این هنرها به نسل جدید منتقل می‌شوند؛ زیرا بخش عمده آنها خودساخته هنرمند است و یا سینه‌به‌سینه منتقل شده است.

نیکنام حسینی‌پور در انتهای صحبت‌هایش بر اهمیت چرخه اقتصادی این نمایشگاه تأکید کرد و گفت: فروش آثار هنری هنرمندان پیش‌کسوت در این نمایشگاه اهمیت دارد و بر همین اساس از تمامی سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی‌هنری مرتبط و بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های خصوصی تقاضا دارم که برای خرید آثار این نمایشگاه اقدام کنند.

بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر، نیز در ادامه مراسم در سخنانی با تشکر از مؤسسه هنرمندان پیش‌کسوت و همچنین حضور استادان هنرهای سنتی با بیان اینکه مرحوم محمدباقر برکت، تجسم یک هنرمند ایرانی سنتی است که آثارش نیز در نمایشگاه «گنجینه مانا» حضور دارد، خاطراتی از هم‌نشینی خود با استادان هنرهای سنتی در نقاط مختلف کشور روایت کرد و سپس گفت: تاریخ یک دیکتاتور مستبد است که اجازه ماندن به انسان‌ها را نمی‌دهد. فرصت زندگی برای انسان‌ها محدود است. بیشتر باید تجربه کرد. هنرمندان پیش‌کسوت‌ هیچ زمان پیری به خود نمی‌بینند، البته پیر می‌شوند اما پیری به خود نمی‌بینند. اگر قشر جوان آثاری خلق می‌کند، که خیلی هم خوب است، پیش‌کسوتان تربیت‌کننده این هنرمندان جوان‌اند.

او با تأکید بر اینکه فرهنگستان هنر در مسیر سیاستگذاری در عرصه فرهنگ و هنر نقشی مؤثر و بسزا دارد تصریح کرد: یکی از گروه های هفتگانه موجود در این فرهنگستان به عنوان هنرهای سنتی نام گرفته که در حوزه سیاستگذاری و آموزش گامی جدی بر می‌دارد تا نظام استاد شاگردی احیا شود. او در همین زمینه افزود: ما سعی کردیم در دانشگاه استاد فرشچیان کاری کنیم که نظام استادشاگردی برقرار و به‌صورت غیررسمی پیگیری شود.

نامورمطلق تصریح کرد: هنر ایران با احیاشدن نظام استادشاگردی احیا می‌شود که در نهایت به احیای هنرهای سنتی منجر خواهد شد؛ بنابراین اگر بخواهیم سیطره هنرهای سنتی را حفظ کنیم، پیش‌کسوتان می‌توانند به ما کمک کنند.

در پایان این مراسم و پیش از افتتاح نمایشگاه هنرهای سنتی «گنجینه مانا»، از هنرمندان پیش‌کسوت حاضر در جمع با لوح سپاس قدردانی شد.

نمایشگاه هنرهای سنتی «گنجینه مانا» به همت مؤسسه هنرمندان پیش‌کسوت در مؤسسه فرهنگی هنری و پژوهشی صبا و به میزانی فرهنگستان هنر طی روز گذشته آغاز به کار کرد و تا ۱۹ تیرماه ادامه دارد.

افتتاح نمایشگاهی از آثار ۴۰ هنرمند پیش‌کسوت هنرهای سنتی

افتتاح نمایشگاهی از آثار ۴۰ هنرمند پیش‌کسوت هنرهای سنتی

افتتاح نمایشگاهی از آثار ۴۰ هنرمند پیش‌کسوت هنرهای سنتی

افتتاح نمایشگاهی از آثار ۴۰ هنرمند پیش‌کسوت هنرهای سنتی

افتتاح نمایشگاهی از آثار ۴۰ هنرمند پیش‌کسوت هنرهای سنتی

افتتاح نمایشگاهی از آثار ۴۰ هنرمند پیش‌کسوت هنرهای سنتی

افتتاح نمایشگاهی از آثار ۴۰ هنرمند پیش‌کسوت هنرهای سنتی

افتتاح نمایشگاهی از آثار ۴۰ هنرمند پیش‌کسوت هنرهای سنتی

افتتاح نمایشگاهی از آثار ۴۰ هنرمند پیش‌کسوت هنرهای سنتی

افتتاح نمایشگاهی از آثار ۴۰ هنرمند پیش‌کسوت هنرهای سنتی

چرم مشهد

مقالات مرتبط

0 0 رای ها
امتیـازدهی
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ارسـال پیـام
لطفـا مقـاله یا رزومـه هنـری خود را به این آدرس ارسال کنید: info@artmag.ir
تا دقایقی دیگـر، پاسخ شما ارسـال خـواهد شد.